МОДА І СТИЛЬ ЯК ЗАСІБ КОМУНІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-10Ключові слова:
психологія моди, візуальна комунікація, стиль, самопрезентація, дизайн зовнішності людини, психологічні функції одягу, цифрова мода, вулична модаАнотація
У статті розкрито роль моди і особистого стилю в комунікативній взаємодії; досліджено значення різних елементів дизайну зовнішності людини в невербальній комунікативній діяльності. Проведено аналіз наукових досліджень щодо розгляду взаємозв’язків між зовнішнім виглядом людини та її ціннісними орієнтаціями, життєвими переконаннями та соціокультурною самоідентифікацією. Мода і особистий стиль відображають свідомі та неусвідомлені мотиви людини, включають різні аспекти індивідуального самовираження, виступають як засіб самопрезентації особистості в різних ситуаціях протягом життя. Сучасна мода формує власний соціально-культурний і символічний простір, де люди взаємодіють за допомогою персонального образу та його окремих елементів. Мода відображає духовний, соціально-економічний та технологічний розвиток суспільства. Психологічні функції одягу, різних елементів зовнішнього вигляду стають дуже важливими для самореалізації та комунікації у глобальному соціумі. Цифрова мода відкриває нові можливості для творчості, комунікації, естетичної та емоційної подачі свого образу в онлайн-просторі. Особливості оформлення зовнішності, вибір компонентів одягу та аксесуарів, конкретного їх поєднання людиною в різних ситуаціях мають велике значення у сприйнятті партнерами по спілкуванню одне одного та взаємній інтерпретації намірів співрозмовника. Смислове навантаження різних елементів зовнішності впливає на самопочуття людини, сприйняття свого місця в суспільстві та впливає на перебіг комунікативної діяльності в різних сферах життя. Суспільні події та наше ставлення до них більшою чи меншою мірою впливають на модну поведінку. Зміни у зовнішності, стилі одягу свідомо чи несвідомо пов’язані зі змінами внутрішніми, що помічають також й інші люди. Отже, стиль зовнішності конкретної людини виступає як один із способів саморозкриття, передачі ідентичності, соціальної позиції та емоційно-ціннісного контексту взаємодії. Візуальні елементи викликають певну емоційну реакцію, забезпечують стрімку передачу послання та формують стійке тривале враження про носія образу.
Посилання
Денисюк Ж. З. Візуальна комунікація як феномен масової культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 2. С. 9–14.
Шостак О., Білик К. Мода як соціально-психологічний феномен. Матеріали конференції Молодіжної наукової ліги, 2020. С. 34–36.
Кущик І. В. Особливості трансформації моди як форми комунікації. Питання культурології. 2022. № 40. С. 233–241.
Керен Д. Твій щасливий одяг: як психологія моди допоможе покращити стиль і життя. Київ : Yakaboo Publishing, 2022. 312 с.
Байдак Т. М., Болотова В. О., Ляшенко Н. О. Соціальні фактори прихильності студентів до моди. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики, 2019. Вип. 8. С. 52–60.
Забора В. А. Феноменологія особистого стилю: роль зачіски, макіяжу та стильових рішень у формуванні ідентичності. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. 2023. Вип. 28. С. 157–164.
Шульман А. Одяг та інші важливі речі. Київ : ArtHuss, 2021. 264 с.
Gruber R., Häfner M. аnd Kachel S. Dressing up social psychology: Empirically investigating the psychological functions of clothing using the example of symbolic protection. British Journal of Social Psy- chology. 2023. № 63. Р. 1–33.
Черевач В. Цифрова мода: основні чинники виникнення та соціокультурне значення. Питання культурології. 2023. № 42. С. 307–315.
Мица В., Домбровська О. Функції одягу та вимоги до якості: від фізичного до цифрового. Herald of Khmelnytskyi National University. Technical Sciences, vol. 347, no. 1, Jan. 2025, pp. 256–262.
Ніколенко К. В. Філософсько-антропрологічне розуміння феномену моди в контексті креативності як складової соціальної реальності. Гілея. 2020. Вип. 158(2). С. 45–48.
Копилова Н. О. Практики street-fashion у сучасній українській культурі. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2023. Вип. 47/2023. С. 74–79.
Лагода О., Лінь Я. Стилізація зовнішності денді як засіб візуальної комунікації в чоловічій моді. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 65. Т. 2. С. 60–67.
Квасниця Р. Заангажованість моди політикою та роль політики в моді. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2023. Вип. 50. С. 88–95.
Туск К. Твій стиль. Львів : Видавництво Старого Лева, 2018. 240 с.