ЗНАЧЕННЯ АДАПТАЦІЇ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА СТУДЕНТСЬКУ МОЛОДЬ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-9Ключові слова:
aдаптація студентів, вища освіта, психологічний процес, соціальні чинники, війна, бойові дії, навчання, соціальне середовище, стресАнотація
Статтю присвячено вивченню процесу адаптації студентів в умовах воєнного стану в Україні. Автори розглядають, як військові дії та кризова ситуація впливають на здатність студентів адаптуватися до нових умов навчання та життя. В умовах війни адаптація студентів передбачає не лише інтеграцію в академічне середовище, а й збереження емоційної стабільності, подолання стресових ситуацій та ефективне управління часом, особливо в контексті онлайн-навчання. Важливими аспектами адаптації є психологічна підтримка студентів, організація груп самодопомоги та доступ до онлайн-ресурсів. Разом із цим розглядаються виклики, пов’язані з нестабільним доступом до навчальних матеріалів, перебоями з електропостачанням та Інтернет-зв’язком, а також необхідністю поєднувати навчання з волонтерською діяльністю або допомогою родині. Окрема увага приділяється соціальним і психологічним аспектам адаптації, зокрема важливості підтримки з боку педагогічного колективу та створення умов для збереження мотивації до навчання.Попри ці труднощі студентська молодь демонструє значну стійкість і здатність до адаптації, активно долучаючись до соціальних ініціатив, що сприяють не лише збереженню наукового та культурного потенціалу країни, а й поліпшенню морального духу в суспільстві. У статті також підкреслюється важливість підтримки з боку університетів і держави для забезпечення успішної адаптації студентів та збереження їхнього потенціалу в умовах війни.Обговорюється роль новітніх технологій у підтримці адаптації студентів, зокрема використання цифрових платформ для навчання та спілкування. Приділено увагу методам організації онлайн-навчання, що дають змогу студентам залишатися залученими та зберігати продуктивність в умовах обмежень.Аналізуються можливості для студентів брати участь у проєктах, спрямованих на підтримку постраждалих від війни, що дає їм змогу зберігати відчуття значущості та мети. Стаття також пропонує рекомендації щодо покращення умов для студентів в умовах війни, зокрема через удосконалення психологічної підтримки та адаптаційних програм на рівні університетів.
Посилання
Тимків Л. Психологічна підтримка студентів в освітньому процесі під час війни. Міжнародний проєкт як одна з активних форм підготовки майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності. 2022. № 9. С. 222–230.
Поліщук В. М. Соціальна психологія : навчальний посібник. Суми : Університетська книга, 2021. 271 с.
Сурякова М. В., Панфілова Г. Б., Склянська О. В. Соціальна психологія (з основами соціально- психологічного тренінгу) : навчальний посібник. Дніпро : Середняк Т.К., 2021. 150 с.
Чугай О. Ю. Змішане або гібридне навчання як трансформація традиційної освітньої моделі. Новітні освітні технології в контексті євроінтеграції : тези доп. міжнар. наук.-метод. конф., НТУУ КПІ, 14 січня 2015 р. Київ, 2015. С. 154–158.
Атаманчук Н. М. Адаптація студентів-першокурсників до навчання у закладах вищої освіти за допомогою психологічних артпрактик. Проблеми мотивації особистості в сучасному освітньому просторі : колективна монографія / наук. ред. Л. В. Герасименко, В. Ф. Моргун. Кременчук : ПП Щербатих О. В., 2020. С. 110–128.
Бохонкова Ю. О. Соціально-психологічна адаптація першокурсників до умов вищих навчальних закладів : монографія. Луганськ, 2011. 199 c.
Блажівський М.І. Дефініція категорії «адаптація» у сучасній психології. Науковий вісник ЛУВС. Серія «Психологія». 2018. Вип. 2. С. 233–241.
Глівінська О., Мирончук Н. Особливості адаптації студентів перших курсів до навчання у ВНЗ. Професійна підготовка фахівців у системі неперервної освіти : збірник наукових праць. Житомир, 2015. С. 209–215.
Буяльська Т. Б. Теоретичні та практичні аспекти роботи кураторів з адаптації студентів першого курсу в умовах вищого навчального закладу. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2008. № 5. С. 105–112.
Герасимова І. В. Механізми адаптаційних процесів. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 7. С. 15–24.
Вища школа як соціальний інститут і механізм соціалізації молоді : монографія / М. Михальченко (кер.) та ін. Київ : Педагогічна думка, 2012. 211 с.
Староста В. І. (Не) змішане навчання у вищий школі: погляди учасників освітнього процесу щодо (не) змішування. Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету. 2022. Вип. 12. С. 133–153.
Соціальна психологія : навчальний посібник. 2-е вид., перероб. і доп. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024. 595 с.
Тітова Т., Крикля К. Психологічний супровід адаптації першокурсників до навчання у виші. Психологія і особистість. 2018. № 1(13). С. 161–170.
Терлецька Л. Г. Психологія і психодіагностика : підручний. Київ : Слово, 2015. 605 c.
Мушкевич М. І. Поняття супроводу у сучасній психологічній науці. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2011. Т. XIII. Ч. 1. С. 287–294.
Мазоха І. С. Психологічні особливості навчального стресу студентів. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2015. № 33. С. 107–110.