ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ В НАУЦІ ДО ФОРМУВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК УПРАВЛІНСЬКОГО МЕХАНІЗМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЗАГРОЗ

Автор(и)

  • Зоряна Ярославівна Ковальчук Навчально-науковий інститут управління, психології та безпеки Львівського державного університету внутрішніх справ https://orcid.org/0000-0002-2355-2129
  • Галина Миколаївна Лялюк Навчально-науковий інститут управління, психології та безпеки Львівського державного університету внутрішніх справ https://orcid.org/0000-0002-4819-6247

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-5

Ключові слова:

механізм управління, корпоративна культура, соціально-економічна безпека, умови загроз, наукові підходи, підприємство

Анотація

Статтю присвячено теоретико-методологічним підходам до формування корпоративної культури як ефективного управлінського механізму забезпечення соціально-економічної безпеки підприємства в умовах загроз. У роботі розглядаються основні концептуальні підходи, які застосовуються в наукових дослідженнях і практиці управління для формування корпоративної культури як стабільного інструменту підвищення стійкості підприємств до соціально-економічних і кризових викликів. Особливу увагу приділено ціннісному, системному, мотиваційному, комунікаційному, психологічному, інноваційному та соціально відповідальному підходам, які мають велике значення для створення гармонійного робочого середовища, розвитку персоналу, збереження стабільності і соціально-економічної безпеки підприємства в умовах зовнішніх та внутрішніх загроз. Ціннісний підхід підкреслює значення єдності корпоративних цінностей, що сприяє зміцненню довіри і згуртованості колективу. Системний підхід аналізує взаємозв’язки між корпоративною культурою і стратегією розвитку підприємства. Мотиваційний підхід акцентує увагу на необхідності формування ефективних систем мотивації працівників для підтримки високих результатів діяльності. Комунікаційний підхід ставить акцент на важливості внутрішньої та зовнішньої комунікації для створення прозорості й уникнення конфліктів. Психологічний підхід визначає значення емоційного благополуччя співробітників для стабільності організації, а інноваційний підхід дає змогу впроваджувати сучасні технології для розвитку корпоративної культури. Соціально відповідальний підхід сприяє формуванню позитивного іміджу підприємства через соціальні ініціативи та залучення до благодійних і екологічних проектів. У результаті інтеграція цих підходів у процес формування корпоративної культури дає змогу не лише підвищити соціально-економічну безпеку підприємства, а й забезпечити стійкість його розвитку в періоди криз та загроз. Стаття підкреслює важливість комплексного застосування цих підходів для досягнення високої ефективності управління та стабільності підприємства в умовах мінливого зовнішнього середовища.

Посилання

Blahuta R. I., Kovalchuk Z. Ya., Bondarchuk N., Kononova O., Ilchenko H.. Financial Resources and Organizational Cultur as Determinants for Competitive Strategy of Enterprises. International Journal of Eco- nomics and Business Administratijn, 2019. Volume VII, Issue 4, Pp. 471–482.

Корпоративна культура : навчальний посібник / за заг. ред. Г. М. Захарчин. Львів : Львівська політехніка, 2011. 317 с.

Замковий О. І. Корпоративна культура як фактор формування успішності українського ділового оточення на шляху до європейських стандартів. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 41. С. 1–8. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-62

Гриценко Н. В. Корпоративна культура як елемент системи управління персоналом. Вісник НТУ «ХПІ». Серія «Економіка». 2018. Вип. 15(1291). С. 17–20.

Чернишов О. Д. Особливості концепції адаптивного управління при забезпеченні економічної безпеки підприємства. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 48. С. 1–7.

Смігунова О., Миколенко І., Романашенко М. Роль корпоративної культури в успішному розвиткові системи управління персоналом підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2022. № 5. Т. 1. С. 37–43.

Фокіна-Мезенцева К. В. Формування корпоративної культури підприємства в умовах економічної кризи. Вісник ХНАУ. Серія «Економічні науки». 2018. № 4. С. 362–367.

Синицька О. І. Формування корпоративної культури в соціально-економічних системах. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2010. № 6. T. 2. С. 35–42.

Читченко О. Є. Корпоративне управління і психологія: нові підходи до економіки підприємства. Економічна наука. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 20. С. 118–125.

Психологічні засади розвитку корпоративної культури підприємств / В. В. Піцикевич та ін. Академічні візії. 2024. Вип. 31. С. 1–8. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1222

Алькема В. Г., Літвін Н. М., Кириченко О. С. Економічна безпека інноваційного підприємства : навчальний посібник. Київ : Університет економіки та права «КРОК», 2015. 320 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26