ДО ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГВАРДІЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-2-6Ключові слова:
Національна гвардія України, лідер, феномен лідерства, лідерські властивості, навики лідерства, майбутні офіцериАнотація
У статті розглянуто сучасне осмислення змісту феноменів «лідерство» та «лідерські властивості». Схарактеризовано теоретичні підвалини формування лідерських властивостей у контексті особистісного підходу до навчання майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Зазначено, що ґрунтовний аналіз зарубіжного досвіду освітніх систем єодним із векторів модернізації сутності освіти й освітніх технологій, котрий потребує координування їх із сьогочасними потребами соціуму, інтегрування до міжнародного освітнього простору полягає в орієнтуванні навчальних програм саме на компетентнісний підхід і формуванні продуктивних механізмів його упровадження. У статті зазначено, що соціальна й психологічна квінтесенція явища «лідерства» до певної міри проявляється саме в комплікаційності і часом контроверзі зазначеного явища, що є власне проявом як індивідуального, так й соціального феномену. Індивідуальна квінтесенція явища «лідерства» полягає в тому, що «лідером» є унікальний індивід, котрому властиві харизматичність і здатність чинити вплив на людей. Соціальна квінтесенція пов’язана з тим, що явище «лідерства» позиціонується тільки в певному оточенні людей саме як реалізація впливу й неформального ступеня влади над індивідами. Безсумнівно, із наведеного протиріччя формується власне індивідуально-соціальна своєрідність, згідно з якою достеменному «лідеру» має бути притаманне відчуття його особистісної відповідальності саме за тих людей, які йому цілковито довірилися, і, зосібна, за вчинені ним дії та їхні наслідки, які стали підсумком цієї довіри і проводу над ними лідера. Зазначено, що посеред теоретичних підвалин формування лідерських властивостей шляхом особистісного підходу в контексті навчання майбутніх офіцерів позиціоновано інтегрованість особистісного навчання, котре є узгодженим із стратегічними векторами розвитку НГУ, у їхні професійні учини. Індивідуальна підготовка офіцерів-лідерів повинна стати цілісною як соціальною, так і педагогічною системою, котра сприятиме саморозвитку в них базових сучасних лідерських навиків – кидати челендж загальноприйнятим обмеженням, визначати ступінь власної влади та співпрацювати задля успіху.
Посилання
Про схвалення Концепції розвитку Національної гвардії на період до 2020 року : розпорядження Кабінету Міністрів України; Концепція від 01.02.2017 № 100-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/100-2017-%D1%80#n7.
Доктрина з військового лідерства в Національній гвардії України : наказ командувача Національної гвардії України від 06.12.2022 № 450.
Зельницький А. М., Заболотний О. А., Васільєв О. М., Шабатіна Н. О. Теоретико-методологічні засади управління змінами у системі військової освіти : монографія. Київ : НУОУ, 2021. 250 с.
Бойко О. В. Методологічні основи дослідження лідерської компетентності майбутніх офіцерів у ВВНЗ. Львівський Політехнічний Національний університет. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2012. № 3. С. 16–24.
Blanchard K., Fowler S., Howkins L. Self Leadership and the One Minute Manager: Gain the Mindset and Skillset for GettingWhat You Need to Succeed. New York : William Morrow, 2005. 176 p.
Бойко О. В., Похнатюк С. В. Психолого-педагогічний аналіз відмінностей функцій керівництва і лідерства у професій ній діяльності командира підрозділу. Вісник Національного університету оборони України. № 2 (27). 2012. С. 5–10.
Boyko O.V. Theory and methods of formation of leadership competence of officers of the Armed Forces of Ukraine: monograph. Zhytomyr: Ed. O.O. Evenok, 2020. 667 p.
Луценко Б. Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх офіцерів-командирів Національної гвардії України. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 31. Т. 3. 2020. С. 305–309.
Кокун О. М. Психологічна структура лідерських якостей майбутнього офіцера. Вісник Національного університету оборони України. Вип. 4. 2012. С. 170–174.
Видай А. Ю. Формування лідерської спрямованості особистості майбутнього офіцера ЗС України : дис. ... канд. психол. Наук : 19.00.05. Київ, 2002. 196 с.
Луценко Б. Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх офіцерів-командирів Національної гвардії України. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 31. Т. 3. С. 305–309.
Луценко Б. Формування та розвиток лідерських якостей у майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 25. Т. 2. С. 112–114.