ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ ТА РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ: ВІКОВІ АСПЕКТИ ФЕНОМЕНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-2-5Ключові слова:
емоційна стійкість, розвиток емоційної стійкості, резильєнтність, розвиток резильєнтності, вікові аспекти розвитку стійкості, наукові дослідженняАнотація
Стаття присвячена дослідженню психологічних особливостей формування емоційної стійкості та резильєнтності на різних вікових етапах розвитку особистості. Розкриття цієї теми сприяє глибшому розумінню розвитку емоційної стійкості та резильєнтності з огляду на вікові особливості, що має значення для психології розвитку, профілактики стресу та психічного здоров’я на індивідуальному та суспільному рівнях, надасть підґрунтя для розробки адаптованих і сучасних підходів до підтримки людей у складних умовах. Автори розкрили деякі відмінності понять емоційної стійкості та резильєнтності, що є пов’язаними феноменами, але відрізняються за своєю сутністю та фокусом. Акцентовано, що емоційна стійкість є здатністю людини підтримувати стабільний емоційний стан, зберігати спокій і врівноваженість у складних ситуаціях, зосереджена на керуванні своїми емоціями, їхньому контролі, здатності не піддаватися руйнівним переживанням, що виникають у стресових умовах, допомагає людині уникати імпульсивних реакцій, зберігаючи внутрішню рівновагу навіть у короткотривалих стресових ситуаціях. Емоційну стійкість можна розглядати як психічний стан і інтегративну властивість, що включає емоційні, вольові, інтелектуальні та мотиваційні аспекти особистості. А резильєнтність є здатністю відновлюватися після стресових або травматичних подій, трансформуючи негативний досвід на користь особистісного зростання. Основні відмінності феноменів емоційної стійкості та резильєнтності полягають у фокусі (емоційна стійкість акцентує увагу на управлінні емоціями, тоді як резильєнтність – на здатності до адаптації і відновлення; тривалості дії (емоційна стійкість потрібна для короткотривалих стресів, резильєнтність – для довготривалих випробувань і криз); компонентах (резильєнтність охоплює більший спектр особистісних ресурсів – емоційних, когнітивних і поведінкових, тоді як емоційна стійкість переважно зосереджується на емоціях).
Посилання
Козубовська Н., Товканець Г. Психологічні особливості розвитку стійкості у молоді та підлітків. Психологічні дослідження молоді: теорія і практика. Київ: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 1999. С. 55–78.
Карамушка Л.М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати: Методичні рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.
Психологія стресу та стресових розладів : навч. посіб. / П86 Уклад. О. Ю. Овчаренко. К. : Університет «Україна», 2023. 266 с.
Потапов С. Проблема резильєнтності в сучасній психології. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна: збірник наукових праць / головний редактор З.Я. Ковальчук. Львів: ЛьвДУВС, 2023. Вип. 2. С. 90–96.
Грішин Е. Резильєнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 64. 2021. С. 62–81.
Ann Masten. Ordinary MagicResilience in Development. 2015. URL: Енн Мастен | ЦЕНТР ЖИТТЄВИХ КУРСІВ, ЦЕНТР NIA З ДЕМОГРАФІЇ ТА ЕКОНОМІКИ СТАРІННЯ (umn.edu)
Michael Rutter. Resilience. Some conceptual considerations. 2023. URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003178699-23/resilience-michael-rutter
Cyrulnik B. Resilience connaissances de base. 2012. URL: Résilience connaissances de base – Boris Cyrulnik, Gérard Jorland – Google книги.
Bonanno G. A. Loss, trauma, and human resilience: have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? American psychologist, 2004. Vol. 59(1). P. 20.
Block J., Kremen A. M. IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness. Journal of personality and social psychology. 1996. Vol. 70(2), p. 349.
Werner E. E. Resilience in development. Current directions in psychological science. 1995. Vol. 4(3), pp. 81–84.
Tedeschi R. G., Calhoun L. G. " Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence". Psychological inquiry. 2004. Vol. 15(1), pp. 1–18.
Harter S. The developing self. Child and adolescent development: An advanced course, 2008. pp. 216–262.
Fraustino L. R., Coats K. (Eds.). Mothers in children’s and young adult literature: From the eighteenth century to postfeminism. Univ. Press of Mississippi. 2016.
Supportive Relationships and Active Skill-Building Strengthen the Foundations of Resilience. URL: Supportive Relationships and Active Skill-Building Strengthen the Foundations of Resilience (harvardcenter.wpenginepowered.com)
Кравчук С.Л. Психологічні особливості емоційної лабільності та емоційної стійкості особистості юнацького віку. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. гол. Ред С.Д. Максименко, Л.А.Онуфрієва. Вип. 26. Кам’янець-Подільський, 2014. С. 308–325.
Костюченко О.В., Бриль М.М. Розвиток психологічної резильєнтності особистості як складника здоров’я арттерапевтичними засобами. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Том 33 (72). № 2. С. 43–51.