ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ГУМАНІСТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ВІКОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-2-4Ключові слова:
гуманізм, гуманістичні цінності, воєнний стан, вікові особливостіАнотація
У статті досліджуються психологічні особливості формування гуманістичних цінностей у контексті воєнного стану, зокрема, виявляється віковий аспект цього процесу. В умовах кризових ситуацій, таких як війна, зростають вимоги до моральної стійкості особистості, здатності зберігати гуманістичні переконання в екстремальних обставинах. Автори акцентують увагу на тому, що гуманістичні цінності, зокрема співчуття, взаємопідтримка, гуманність, любов до ближнього, формуються в різні вікові періоди по-різному, залежно від психологічних характеристик і життєвого досвіду людей. Вивчаються фактори, які впливають на зміну ціннісних орієнтацій у дітей, підлітків, молоді та дорослих, а також особливості сприйняття гуманістичних ідеалів у умовах воєнної реальності. Аналізується вплив стресових ситуацій, пов’язаних з воєнними діями, на зміну ціннісних пріоритетів, а також механізми адаптації, що дають змогу зберегти та укріпити гуманістичні орієнтації особистості. Зокрема, особлива увага приділяється віковим критеріям та процесам соціалізації в умовах війни, які впливають на формування та зміцнення таких цінностей, як взаємодопомога, терпимість, повага до життя та гідності кожної людини. Виявлено, що в різних вікових групах інтерпретація та втілення гуманістичних ідеалів може суттєво відрізнятися, проте на всіх етапах життя важливою залишається роль позитивного соціального впливу та підтримки з боку оточення. Стаття підкреслює значення розвитку психологічної стійкості і соціальної відповідальності в умовах воєнного стану, особливо серед молоді, для формування стійких гуманістичних цінностей у майбутньому.
Посилання
Балл Г. О. Орієнтири сучасного гуманізму (в суспільній, освітній, психологічній сферах). Вид. 2-е, доп. Житомир : Вид-во «Волинь», 2008. 232 с.
Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ – Чернівці : «Букрек», 2018. 320 с.
Євтух Микола Борисович: Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. URL: https://esu.com.ua/article-17432.
Помиткін Е. Розвиток духовного потенціалу майбутнього викладача професійної школи як психолого-педагогічна проблема. 2004. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/6581/1/04.pdf.
Сухомлинський В. О. Квітка сонця: Притчі, казки, оповідання. Харків : ВД «Школа», 2013. 240 с.
Ковальчук З. Я. Особистісна рефлексія в умовах постійних соціальних змін. Соціально-правові студії: науково-аналітичний журнал / гол. Ред. О. Балинська. Львів: ЛьвДУВС, 2021. Вип. 4(4). С. 177–183.
Титаренко Т. М. Сучасна психологія особистості. 2-е вид. Київ: Каравела, 2013. 372 с.