ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ СІМ’ЯМ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З КОМПЛЕКСНИМИ ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-1-12

Ключові слова:

дитячо-батьківські взаємини, комплексні порушення розвитку у дітей, програма психологічного супроводу

Анотація

У своєму дослідженні ми теоретично вивчили основи дитячо-батьківських взаємин у сім’ях з дітьми, які мають комплексні порушення розвитку. Основними особливостями цих стосунків є: високий рівень авторитарності у вихованні дітей, інфантилізації та емоційного відкидання дітей, при цьому діти найчастіше сприймають своє становище в сім’ї як відчужене, відчувають тривогу, пов’язану із внутрішньо-сімейними стосунками. Виявлені особливості враховувалися при розробці напрямків, цілей та завдань психокорекційної програми. Основні напрямки психологічного супроводу для сімей, яківиховують дітей із комплексними порушеннями розвитку є: формування позитивного та згуртованого образу сім’ї у дитини; зниженння рівня тривожності дітей у внутрішньосімейній взаємодії; розвиток позитивної самооцінки у батьків та дітей; навчання батьків технікам безоціночного та приймаючого ставлення; підвищення рівня довіри батькам до дітей із комплексними порушеннями розвитку. Під час розроблення програми психологічного супроводу оптимізації дитячо-батьківських стосунків у сім’ях із дітьми, які мають комплексні порушення розвитку, необхідно враховувати низку умов: найважливішою умовою під час планування та організації психокорекційної роботи з сім’ями таких дітей є врахування якісної своєрідності психічного розвитку дітей та кожного члена групи психокорекції; програма корекції дитячо-батьківських стосунків у сім’ях із дітьми, що мають комплексні порушення розвитку, спрямована на організацію психокорекції в реальних групах дітей та їхніх батьків (клас, сформована група); під час планування психокорекційної роботи передбачається проведення діагностичних заходів для оцінки ефективності її впливу; пропонована програма має задовольняти вимогам верифікації за змістом та ефективністю.

Посилання

Костенко Т. Теоретичні та методологічні підходи до психологічного супроводу адаптації та реабілітації осіб з інвалідністю по зору. German International Journal of Modern Science. 2021. № 17. С. 54–59.

Царькова О.В., Варіна Г.Б. Системний підхід до психологічної корекції почуття провини у батьків дітей з обмеженими можливостями та функціональними розладами. Інноваційні технології розвитку психологічних ресурсів особистості: колективна монографія. Херсон: Вид-во ФОП Вишемирський В. С., 2019. С. 329–340.

Чухрій І. В. Чинники соціально-психологічної адаптації матерів, які виховують дитину-інваліда. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. 2012. № 9 (11). С. 210–228.

Шевчук В.В. Теоретичні засади дослідження психологічного супроводу батьків, які виховують дітей з комплексними порушеннями розвитку. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія. 2023. № 3 (59). С. 39–44.

Хмизова О.В., Остапенко Н.В. Організація психокорекційної роботи з батьками дітей з особливими потребами як складова цілісного процесу ранньої соціальної реабілітації. Соціальна робота в Україні: теорія і практика науково-методичний журнал. 2011. № 3/4. С. 203–211.

Stainton T., Besser H. The positive impact of children with an intellectual disability on the family. Journal of Intellectual & Developmental Disability. 1998. № 23(1). Р. 56–69.

Кучма Т.В. Емпіричний аналіз факторів стресостійкості батьків дітей з психофізичними порушеннями. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2023. Т. 34 (73). № 2. С. 55–59

Шульженко Д.І. Особливості психологічної роботи з емоційними станами батьків дітей з психофізичними порушеннями раннього віку. Психологічний часопис. 2017. № 9(5). С. 173–180.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-23