ПРОБЛЕМА ВОЛІ У СУЧАСНІЙ ПСИХОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-1-11

Ключові слова:

воля, вольова регуляція, сила волі, контроль над дією, самоконтроль, ресурсний підхід

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати основні світові тренди у вивченні проблеми волі у психології, стан дослідження волі в українській психологічній науці, основні питання, які піднімаються українськими авторами, виділити проблемні питання, які потребують подальшого дослідження. Виділено основними проблеми психологічного дослідження волі: теоретичне доведення самостійності волі як психічного феномену, її «нерозчинення» у мотиваційних, когнітивних та афективних процесах; різноманітність проявів поведінки, які характеризують волю людини; труднощі їхньої операціоналізації в чітких емпіричних критеріях, пошук релевантних психодіагностичних показників вольової сфери особистості. Виділено три основні аспекти у розумінні суті феномену волі: 1) воля як бажання та визнання за собою права мати це бажання (свобода волі, свобода вибору); 2) воля як реалізація бажання (контроль над дією); 3) воля як оволодіння своїми бажаннями, утримання від спокуси (самоконтроль). У дослідженнях самоконтролю поширеним є ресурсний підхід. В українській психології проблема волі тісно пов’язана із формуванням особистості, її моральності. У сучасних дослідженнях виділено такі напрями: 1) прикладні дослідження вольової та емоційно-вольової регуляції у різних сферах діяльності (навчальній, професійній, у системі реабілітації та підтримання здоров’я; 2) значення вольової регуляції у самореалізації та саморозвитку особистості; 3) виховання вольових якостей особистості засобами фізичної культури та спорту, де необхідним принципом є створення ситуації подолання перешкод; 4) виховання вольових якостей у навчальній діяльності та роль вольових якостей учнів у досягненні академічної успішності.

Посилання

Kuhl J., Beckmann J. Volition and Personality: Action versus state orientation. Gottingen: Hogrefe, 1994. 498 p.

Kuhl J., Beckmann J. Action control: From cognition to behavior. Berlin, Heidelberg: Springer. 2012. 288 p.

Heckhausen H., Gollwitzer P., Weinert F. Jenseits des Rubikon: Der Wille in den Humanwissenschaften. Berlin, Heidelberg: Springer, 1987. 425 p.

Mischel W., Ayduk O. «Willpower» in a cognitive-affective processing system: The dynamics of delay of gratification. In R. F. Baumeister & Vohs K. D. Handbook of self-regulation: Research, Theory, and Applications. New York: Guilford. 2004. Pp. 99–129.

Mischel W., Ayduk O., Berman M.G., Casey B. «Willpower» over the life span: Decomposing selfregulation. Social Cognitive and Affective Neuroscience. 2011. V.6 (2). Pp. 253–256.

Moffitt T.E., Arseneault L., Belsky D., Dickson N., Hancox R. J., Harrington H., Houts R., Poulton R., Roberts B. W., Ross S., Sears M. R., Thomson W. M., Caspi A. A gradient of childhood self-control predicts health,wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences of USA. 2011.V.108(7). Pp. 2693–2693.

Bridgett D. J., Burt N. M., Edwards E. S., Deater-Deckard K. Intergenerational Transmission of Self-Regulation: A Multidisciplinary Review and Integrative Conceptual Framework. Psychological Bulletin. 2015. V. 141(3). Pp. 602–654.

Baumeister R. F., Bratslavsky E., Muraven M., Tice D.M. Ego depletion: Is the active self a limited resource. Journal of Personality and Social Psychology. 1998. V. 74. Pp. 1252–1265.

Muraven M., Collins R.L., Nienhaus K. Self-control and alcohol restrain: an initial application of the self-control strength model. Psychology of Addictive Behaviors. 2002. V. 16 (2). Pp. 113–120.

Baumeister R. F., Vohs K. D., & Tice D. M. The strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science. 2007. V.16(6). Pp. 351–355.

Baumeister R., Tierney J. Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength. New York: Penguin Press. 2011. 304 p.

Соловйова Л. Наукова спадщина В. Котирло (До 80-річчя з дня народження). Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. 2011. Том ІV. Психологія розвитку дошкільника. Випуск 7. С. 285–291

Бех І. Д. Від волі до особистості. Київ: Либідь.1995. 36 c.

Полілуєва І. В. Основні підходи до аналізу закономірностей емоційно-вольової регуляції діяльності людини. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2016. Випуск 53. С. 186–194.

Ковтун Н.М. Воля як основа соціальної активності: теоретико-методологічний аналіз. Монографія. Житомир: Видавництво ФОП Євенок О. О. 2014. 292 с.

Гнатюк О.М. Особливості емоційно-вольової регуляції психічних станів у життєдіяльності курсанта ДСНС України. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2013. Випуск 14 (2). С. 69–76.

Луценко К.О. Розвиток емоційно-вольової регуляції підлітків в учбово-дослідницькій діяльності. Дис. канд. психол .н. Кривий Ріг : КДПУ. 2023. 56 с.

Гільман А. Емоційно-вольова саморегуляція у формуванні саногенного мислення студентської молоді. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського. 2017. С. 51–55.

Шамлян К. М. Дослідження структури вольової організації особистості методом самооцінки. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету, Інституту психології НАПН. 2016. Випуск 32. С. 547–557.

Березовська І. В., Сидоренко Н. І.. Особливості вольових проявів майбутніх педагогів. Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. 2009. Випуск 6. С. 65–69.

Чернявська Т. П., Крилюк А.І. Вплив вольових якостей особистості на самореалізацію в майбутньому. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Тенденції та перспективи розвитку психології та соціальної роботи в сучасному суспільстві». Одеса. 2020. С. 149–153

Лисенко-Гелемб’юк К. Психологічний аналіз процесів вольової регуляції як ознаки свідомості й розкриття особистісного потенціалу. Освітній простір України. 2016. Випуск 8. С. 83–88.

Кирпенко Т. М. Функція волі в процесі саморозвитку особистості. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. ГС Костюка НАПН України. 2014. Випуск 7. С. 120–127.

Дудник І. О. Формування вольових якостей у студентів у процесі занять фізичною культурою: навчально-методичний посібник. Черкаси: Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького. 2016. 72 с.

Сич Д. Ю. Формування у підлітків готовності до вольових напружень у процесі фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Випуск 5(60). Серія 15. С. 40–42.

Артюшенко А. Потенціал фізичної культури та спорту щодо формування волі та вольових якостей учнів. Наука і техніка сьогодні. 2023. Випуск 13 (27). С. 427–437.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-23