ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ КРИЗОВОГО СУСПІЛЬСТВА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ЇЇ РЕФЛЕКСИВНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-4Ключові слова:
розвиток особистості, криза, пандемія, рефлексивна діяльність, професійна підготовкаАнотація
Автор статті розкриває зміст рефлексивної діяльності людини під час професійної підготовки в умовах світової пандемії. Зазначає, що така діяльність є беззаперечною умовою оптимального формування та розвитку особистості, а також саморозвитку в часі світової пандемії. Зазначає, що є три компоненти структури, з яких формується рефлексія у ході подолання особистістю наслідків соціальних змін та кризи, зокрема, фіксування рівня свого стану, умов життєдіяльності; визначення причин; оцінювання ефективності власної діяльності, використаних засобів щодо подолання соціальних змін та криз. У науковій праці також розглядаються функції, властиві рефлексії людини в умовах пандемічної кризи: проектувальна; організаторська; комунікативна, змістова; мотиваційна; корекційна. Також автор зупиняється на тому, що виокремлено близько п’яти рівнів людської діяльності, що свідчить про осмислення особистістю передової практики, різноманітного досвіду організації рефлексії. Зі збільшенням рівня рефлексивної діяльності людини її продуктивність під час професійної підготовки збільшується, а також зростає успішність подолання наслідків особистісних змін, реалізація різноманітних соціальних технологій стає ефективнішою та більш оптимізованою в житті людини та її різних соціальних та економічних ситуаціях.
Посилання
Бандурка О. М. Основи психології і педагогіки : підручник для вищ. навч. закладів МВС України / Національний ун-т внутрішніх справ, 2003. 336 с.
Волкова Н.П., Батраченко І.Г. Формування рефлексії магістрантів педагогіки вищої школи у процесі професійної підготовки. Вісник дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, 2015. № 1(9). С. 94–101.
Ковальчук З.Я. Особистісна рефлексія в умовах постійних соціальних змін. Соціально-правові студії: науково-аналітичний журнал / гол. ред. О. Балинська. Львів : ЛьвДУВС, 2021. Вип. 4. С. 177–183.
Кононко, О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості. Київ : Освіта, 1998. 255 с.
Лосієвська О.Г. Тренінг інтелектуальної, особистісної та соціальної рефлексії як засіб профілактики суїцидальних тенденцій у підлітків. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Луганськ : Видавництво СНУ ім. В.Даля, 2005. № 3(11). С. 167–172.
Михальченко Н.В. Модель патріотичної рефлексії особистості. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2.12(103). 2012. С. 124–128. URL: http://mdu.edu.ua/spaw2/uploads/files/25_20.pdf.
Найдьонова Л.М. Групова рефлексія як механізм реконструкції соціальних настановлень : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05 ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка. Київ, 2014. 246 с.
Найдьонова Л. «Як працює рефлексія?», або Дискурсивні функції рефлексивного капіталу. Науковий журнал «Психологічні перспективи». Спеціальний випуск «Психологія професійної діяльності працівників соціальної сфери». 2012. С. 167–174.
Носко Л.А. Методологія поняття рефлексії як психолого-педагогічної категорії. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Вип. 28. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015. С. 354–364. URL: http://problemps.kpnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/58/2016/03/28-31.pdf.
Ярош Н.С. Вплив саногенної рефлексії на стрес-долаючу поведінку особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Вип. 34. Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2016. С. 651–662.