ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ОСОБИСТІСНОЇ ЗРІЛОСТІ ТА ЇЇ КОМПОНЕНТНОГО НАПОВНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-1Ключові слова:
особистісна зрілість, компоненти особистісної зрілості, особистість, самоактуалізація, саморегуляціяАнотація
Статтю присвячено теоретичному аналізу основних підходів щодо визначення сутності особистісної зрілості та обґрунтуванню її основних компонентних характеристик. На основі ґрунтовного аналізу науково-теоретичних підходів українських і зарубіжних вчених сформовано авторське визначення феномену особистісної зрілості, згідно з яким особистісна зрілість – це інтегральна властивість особистості, що включає в себе такі особистісні риси, які забезпечують її відповідальне ставлення до діяльності, конструктивну активність, гармонійне та ефективне функціонування, творчу реалізацію життєвих планів та толерантну взаємодію з людьми. Вказано, що на становлення особистісної зрілості впливають як зовнішні умови соціалізації, так і індивідуально-психологічні особливості особистості. Розглянуто об’єктивні чинники, що перешкоджають особистісній зрілості. Зазначено, що в актуальному часі у межах психологічної науки зрілість особистості виступає невід’ємним фактором психологічного благополуччя. Розширено та поглиблено уявлення про компонентне наповнення феномену особистісної зрілості. На основі узагальнення досліджуваного матеріалу окреслено структурні складові особистісної зрілості як системного утворення, яке включає: саморегуляцію, самостійність, креативність, інтелектуальність, комунікабельність, моральність, відповідальність, Его ідентичність, емпатію, самоприйняття, автентичність, трансцендентність, самоактуалізацію. Визначено критерії особистісної зрілості, які є свідченням процесу особистісного зростання, руху в напрямку самоактуалізації та самотрансценденції. Визначено перспективи подальших наукових досліджень, що полягають у більш ґрунтовному вивчені умов розвитку компонентного наповнення феномену особистісної зрілості студентів-психологів як фундаменту для професійного розвитку та повноцінного функціонування в кризових умовах сьогодення.
Посилання
Баранова С.В. Особистісна зрілість та відповідальність: соціально-психологічний аспект : монографія. Київ : Інтерконтиненталь-Україна, 2020. 364 с.
Дідик Н.М. Професійно значущі характеристики особистісної зрілості майбутніх психологів : дис... канд. психол. наук : 19.00.07 ; Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2012. 356 с.
Завгородня О.В. Особистість: шляхи досягнення зрілості. Практична психологія та соціальна робота. 2010. № 12. С. 11–17.
Особистісна зрілість як проблема сучасної психології. Том 1 : колективна монографія / кол. авт.; наук. ред. З.М. Мірошник. Кривий Ріг : Вид. Р.А. Козлов, 2019. 220 с.
Потапчук Л.В. Психологічні особливості становлення особистісної зрілості старшокласників : дис. канд.. психол. наук : 19.00.07. Луцьк, 2001. 205 с.
Штепа О.С. Особистісна зрілість: Модель. Опитувальник. Тренінг : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2008. 210 с.
Bower G., Bootzin R., Zajonc R. Principles of Psychlogy Today. Trait Theories. Random House. Ney York, 2017. P. 381–382.