ІСТОРИЧНИЙ ШЛЯХ СТАНОВЛЕННЯ МУЗИКОТЕРАПІЇ ЯК СУЧАСНОГО АРТТЕРАПЕВТИЧНОГО НАПРЯМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-1-7Ключові слова:
музична терапія, Віденська школа, музикотерапевти, становлення напрямку, психотерапія.Анотація
Анотація. У статті авторка описує історичний шлях становлення музикотерапії, яка є усвідомленим та спланованим лікуванням людей з соціальними, інтелектуальними, психічними, фізичними розладами та іншими станами страждання. Ця психотерапія ставить собі за мету пом’якшити чи зовсім усунути симптоми, змінити установки та поведінкові прояви, що призводять до психічних відхилень, підтримати чи відновити здоров’я. Лікування музикотерапією відбувається в межах терапевтичного стосунку. Саме тому авторка розкриває усі секрети становлення цього ще не надто популярного напрямку в Україні, описує етапи його формування та розкриває портрети перших музикотерапевтів. В американській та європейській системах охорони здоров’я музикотерапія застосовується у різних напрямках клінічної медицини, зокрема психіатрії, неонатології, психосоматиці, реабілітації та терапії клієнтів з обмеженими можливостями, онкології, неврології, паліативній медицині й хоспісі, геріатрії тощо Новизна та ефективність цього напрямку залучає фахівців у цілому світі. У статті авторка послуговується фазовою моделлю становлення Віденської школи за Обергельсбахером. Він виокремлює піонерську фазу (1958–1970), фазу розробки (1970–1992), фазу диференціації (1992–2009). У статті також представлені інші ракурси на історичні етапи становлення Віденської школи музикотерапії. Частково розкривається стан музикотерапії в Україні сьогодні, адже поки що в нас відсутня окрема спеціалізація чи спеціальність, а музичні терапевти не мають базової професійної грунтовної підготовки. А тому перші кроки роблять ентузіасти, серед яких – психологи, соціальні працівники, педагоги, психотерапевти, медпрацівники, люди мистецтва, проте немає науково-теоретичної бази, системної практики та навчання. Саме тому на сьогодні одним з головних завдань є популяризація та якнайшвидше засвоєння цього напрямку через інтеграцію в європейську систему музикотерапії.
Посилання
Штегеманн Т., Фітцтум Є. Практичний посібник з музикотерапії. Частина 1. Віденський курс лекцій з музикотерапії – основи та сфери застосування. 2-ге актуалізоване та розширене видання /пер. з нім. К. Поліщук, заг. ред. О. Львов. Львів : ПП «Видавництво «БОНА», 2020. 314 с.
Львов О. О, Жабко Н. В. Музична психодрама та музикотерапевтичні розстановки. Психологія і особистість. Науковий журнал. № 2(14). 2018.
Матеріали міжнародного навчального семінару: «Музикотерапевтична праксеологія». Музико- терапевтичні техніки у контексті музикотерапевтичного сеттінга. Музикотерапія в Україні. Випуск 2 [Текст] : зб. Статей / пер. з нім. Костянтин Поліщук ; заг. ред. Львова Олександра. Львів : ПП «Видавництво «БОНА», 2019. 80 с.
Основні моделі імпровізаційної музикотерапії. Огляд лікувальних процедур в імпровізаційної музичної терапії. URL: http://musictherapy.org.ua/index.php/publications1/14-oglyad-improvizacijnoimuzichnoi- terapii
Blom, P. Der taumelnde Kontinent: Europa 1990–1914. Munchen : Hanser, 2009.
Decker-Voigt, H.-H. Schulen der Musiktherapie. Munchen : Ernst Reinhardt, 2001.
Fitzthum, E. Wiener Schule der Musiktherapie. In H.-H. Decker-Voigt and T. Weymann (Hrsg.), Lexikon Musiktherapie (2. Aufl., S. 558–561). Gottingen : Hogrefe, 2009.
Fitzthum, E., Mossler, K. From the Fin de siècle until nowadays: Music therapeutic theory construction in Vienna. Paper presented at thr 8th European Congress of Music Therapy, Cadiz, Spain, 2010.
Kayser, H. Die Geschichte der Harmonik. In Hans-Kayser-Institut fur harmonikale Grundlagenforschung an der Akademie fur Musik und darstellende Kunst in Wien (Hrsg.), Beitrage zur harmonikalen Grundlgenforschung (Heft 1, S. 10–17). Wien, 1968.
Kandel, E. Das Zeitalter des Erkennens. Munchen : Siedler, 2013.
Koffer-Ullrich, E. Musiktherapie in Osterreich. Osterreichische Arztezeitung, 1965, 20(6), 547–550.
Oberegelsbacher, D. Zur Wiener Schule der Musiktherapie. Zeitschrift des Osterreichischen Berufsverbandes der Musiktherapie. Zeitschrift des Osterreichischen Berufsverbandes der Musiktherapeuten, 3, 1992, 8–12.
Rett, A. Grasemann, F., Wesecky, A. Musiktherapie fur Behinderte. Bern : Hans Huber, 1981.
Schmolz, A. Wiener Schule der integrierten Musiktherapie. In Deutsche Gesellschaft fur Musiktherapie (Hrsg.). Musiktherapeutische Umschau, 1982, 3(3), 299–307.
Schwartz, M. Und es geht doch um die Musik: Zur musikalischen Heilkunde im 19. Und 20. Jahrhundert (Teil 1). Musiktherapeutische Umschau, 2012, 2(33), 113–125.
Storz, D. Freie, pentatonische und tonale Improvisation: Uberlegungen zur Entwicklung eines Grundlagenverstandnisses. In J. Illner and M. Smetana (Hrsg.), Wiener Schule der differenziellen klinischen Musiktherapie-ein Update. Wiener Beitrage zur Musiktherapie (Bd. 9, S. 31–36). Wiene : Praesens, 2011.