ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ СУБ’ЄКТІВ ПРАЦІ
Ключові слова:
майбутні суб’єкти праці, ідентичність, професійна ідентичність, структура, етапи формуванняАнотація
На підставі аналізу різних наукових поглядів s підходів щодо такого психологічного феномена, як професійна ідентичність майбутніх суб’єктів праці, здійснено спробу теоретично обґрунтувати її сутність, виокремити структурні компоненти та основні чинники, що впливають на її становлення, визначити психологічні особливості їх провідної діяльності та професійної
ідентичності. Доведено, що розвиток професійної ідентичності у вищому навчальному закладі формується у процесі набуття майбутніми суб’єктами праці знань, їх інтеріоризації, практико орієнтованій діяльності, застосуванні активних методів навчання для засвоєння професії, а також у введенні в навчальний процес циклу занять, які безпосередньо розвивають професійну ідентичність. Статистично доведено відмінності в психологічних особливостях провідної діяльності майбутніх суб’єктів праці, що належать до різних рівнів професійної ідентичності.
Посилання
Шнейдер Л. Б. Экспериментальное изучение профессиональной идентичности / Л. Б. Шнейдер. – М.: Принт, 2000. – 128 с.
Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становлення человека / Ю. П. Поваренков. – М.: Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.
Зеер Э. Ф. Психология профессионального самоопределения в ранней юности: учеб. пособие для вузов / Э. Ф. Зеер, О. А. Рудей; ред. Д. И. Фельдштейн. – М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2008. – 256 с.
Иванова Н. Л. Профессиональная идентичность и профессиональное пространство / Н. Л. Иванова, Е. В. Конева // Мир психологии. – 2004. – № 2. – С. 148–156.
Ложкін Г. Професійна ідентичність в контексті маргінальної поведінки суб’єкта / Г. Ложкін, Н. Волянюк // Соціальна психологія. – 2008. – № 3. – С. 123–130.
Ермолаева Е. П. Психология социальной реализации профессионала / Е. П. Ермолаева. – М.: Институт психологии РАН, 2008. – С. 23–85.
Климов Е. А. Психология профессионала / Е. А. Климов. – М.: ИПП, 1996. – С. 266–275.
Остапенко І. В. Аналіз особливостей професійної ідентифікації як типу особистісної активності / І. В. Остапенко // Українська психологія: сучасний потенціал: матеріали Четвертих Костюківських читань (25 вересня 1996 р.). – В 3-х томах. – К.: ДОК-К, 1996. – Т. ІІ. – С. 294–299.
Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный поход / А. А. Вербицкий – М.: Высшая школа, 1991. – 207 с.
Родыгина У. С. Психологические особенности профессиональной идентичности студентов / У. С. Родыгина // Психологическая наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 39–48.
Кузьміна І. Професійна ідентичність майбутніх фахівців / І. Кузьміна. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2012-1/06-psy-Kuzmina.pdf
Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее діагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. – 2003. – № 5. – С. 45–57.
Каташев В. Г. Педагогика высшей школы: учебное пособие / В. Г. Каташев, Л. И. Соломко, Г. У. Матушанский; под ред. В. Г. Каташева. – Казань: Изд-во Казанскогогос. техн. ун-та, 2002. – 395 с.
Родыгина У. С. Диагностика профессиональной идентичности студентов-психологов / У. С. Родыгина // Современные технологии и активне методы обучения в вузе как условие підготовки специалиста: Материалы IV межрегиональной межвузовской научно-методической конференции. – Киров: Изд-во Кировского филиала МГЭИ, 2006. – С. 45–50.
Эриксон Э. Г. Идентичность: юность и кризис / Эрик Эриксон; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. – М.: Прогресс, 1996. – С. 28.
Marcia J. E. Development and validation of ego-identitystatus/J. E. Marcia // Journal of Personality and Social Psychology. – 1975. – Vol. 3. –
P. 551–558.
Waterman A. S. Identityin adolescence: Processesand contents / A. S. Waterman. – SanFrancisco L.: JosseyBass, 1985. – P. 61–77.