ЧАСОВА ПЕРСПЕКТИВА ЯК ОДНЕ ІЗ ЦЕНТРАЛЬНИХ НОВОУТВОРЕНЬ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Л. І. Кузьо

Ключові слова:

часова перспектива, життєва перспектива, особистість, юнацький вік, особистісне самовизначення, професійне самовизначення, самореалізація, життєві плани, мотиваційні об’єкти

Анотація

Проаналізовано підходи до визначення змісту поняття «часова перспектива». Виокремлено параметри часової перспективи, які більшою мірою відповідають предмету дослідження, віковим характеристикам досліджуваних осіб: емоційне тло, змістові, структурно-динамічні характеристики. Встановлено, що саме юнацький вік є важливим періодом у житті людини, упродовж якого формуються її ціннісні орієнтації, проекція пошуку головних напрямків самореалізації на інших вікових етапах. Виявлено, що часова перспектива може розглядатись як показник особистісної зрілості.

Посилання

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 301 с.

Арестова О. Н. Операциональные аспекты временной перспективы личности / О. Н. Арестова // Вопросы психологи. – 2000. – № 4. – С. 61–73.

Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. – М.: Просвещение, 1968. – 464 с.

Гинзбург М. Р. Личностное самоопределение как психологическая проблема / М. Р. Гинзбург // Вопросы психологии. – 1988. – № 2. – С. 19–26.

Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи: монография / Е. И. Головаха. – К.: Наукова думка, 1988. – 144 с.

Кон И. С. Психология ранней юности: кн. для учителя / И. С. Кон. – М.: Просвещение, 1989. – 255 с.

Крайніков Е. В. Психологія розвитку: словник-довідник / Е. В. Крайніков. – К.: Арістей, 2004. – 260 с.

Кулагина И. Ю. Возрастная психология: развитие ребенка от рождения до 17 лет: учеб. Пос. / И. Ю. Кулагина. – М.: Изд-во УРАО 1998. – 176 с.

Макаренко А. С. О воспитании / А. С. Макаренко. – М.: Политиздат, 1990. – 415 с. 10. Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего / Ж. Нюттен. – М.: Смысл, 2004. – 608 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2000. – 720 с.

Рябикина И. В. Структурная организация временной перспективы старшеклассников с разным уровнем учебной успешности: дис. канд. психол. наук: 19.00.07 «Педагогическая психология» / И. В. Рябикина. – СПб., 2007. – 206 с.

Словарь практического психолога / сост. С. Ю. Головин. – Мн.: Харвест; М.: АСТ, 2001. – 800 с.

Сырцова А. Возрастная динамика временной перспективы личности: автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.13 «Психология развития, акмеология» / А. Сырцова. – М., 2008. – 317 с.

Титаренко Т. Прогнозування і планування життєвого шляху / Т. Титаренко, В. Панок // Основи практичної психології: підручник. – К.: Либідь, 2003. – С. 177–190.

Фельдштейн Д. И. Психология развития личности в онтогенезе / Д. И. Фельдштейн. – М.: Педагогика, 1989. – 208 с.

Cottle Т. J. The present of things future / Т. J. Cottle, S. L. Klineberg. – New York: The Free Press, 1974. – 290 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-08