ПРОФЕСІЙНА САМОСВІДОМІСТЬ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
Ключові слова:
самосвідомість, професійна самосвідомість, структура самосвідомості, самооцінка, саморегуляція, самопізнанняАнотація
Розкрито поняття і проаналізовано основні підходи до сутності, структури, функцій та змісту професійної самосвідомості. Розглянуто провідні теоретичні аспекти проблеми професійної самосвідомості як основи професіоналізму практичного психолога.
Простежено зв’язок самосвідомості з розвитком особистості; охарактеризовано структуру самосвідомості як єдність трьох компонентів: когнітивного, афективного і поведінкового; наведено змістову характеристику професійної самосвідомості; визначено структурні компоненти професійної самосвідомості практичного психолога; розкрито зв’язок особистісної і професійної самосвідомості з процесом професійного становлення та професіоналізмом практичного психолога.
Посилання
Анцыферова Л. И. Развитие личности специалиста как субъекта своей профессиональной жизни. Психологические проблемы формирования личности профессионала. М., 1991. С. 27–42.
Бернс Р. В. Развитие Я-концепции и воспитание / пер. с англ. М: Прогресс, 1986. 360 с.
Борышевский М. И. Психологические особенности самосознания подростка. К.: Вища школа, 1980. 167 с.
Бороздина Л. В. Что такое самооценка? Психологический журнал. 1992. Т. 13. № 4. С. 99–110.
Главацька О. Основи самовиховання особистості. К.; Тернопіль: Кондор, 2008. 206 с.
Деркач А. А., Москаленко О. В., Пятин В. А. Акмеологические основы профессионального самосознания личности. Астрахань: Изд-во АГПУ, 2000. 330 с.
Дружиніна І. А. Психологічні чинники розвитку професійної ідентичності майбутніх практичних психологів: дис. … канд. психол. наук. К., 2009. 205 с.
Каламаж Р. В. Професійна самосвідомість: теорія та практика формування у ВНЗ: навч.-метод. посібник. Острог: Вид-во НУ «Острозька академія», 2012. 148 с.
Климов Е. А. Психология профессионала. М.; Воронеж: Ин-т практ. психологии, 1996. 400 с.
Кон И. С. В поисках себя: Личность и ее самосознание. М.: Политиздат, 1984. 435 с.
Кохан В. Г. Професійне зростання та творча активність особистості військового керівника. Самовиховання як фактор розвитку особистості: матеріали науково-практичної конференції.№ 23. Ч. ІІ. Хмельницький: НАПВУ, 2002. С. 61–68.
Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Знание, 1996. 308 с.
Мащенко Н. І. Соціально-психологічні чинники становлення професійної самосвідомості студентів технічних університетів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.05. К., 2005. 18 с.
Оллпорт Г., Гордон В. Личность в психологи. М.: КСП; СПб.: Юнита, 1998. 345 с.
Парыгин Б. Д. Основы социально-психологической теории. М.: Мысль, 1971. 257 с.
Платонов К. К. Структура и развитие личности. М.: Просвещение, 1986. 254 с.
Роджерс К. Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека: пер. с англ. М., 1994. 480 с.
Столин В. В. Самосознание личности. М.: Смысл, 1983. 248 с.
Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологи. М.: Наука, 1977. 144 с.
Шарапов Л. О. Развитие профессионального самосознания практического психолога образования в процессе обучения в вузе: дис. … канд. психол. наук. Белгород, 2000. 205 с.
Ander U. Self-awareness and self-knowledge in professions. Gothenburg, 2012. 324 p. URL: https://gupea:ub.gu.se