ECONOMIC AND LEGAL CHARACTERISTICS OF COMPETITIVE ADVANTAGES AS A FACTOR OF THE SOLIDABILITY OF AN ENTERPRISE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8040/2025-3-3Keywords:
competitive advantages, competitive position, enterprise, business entity, solvency, competition, economic activity, economic legislationAbstract
The article is devoted to the identification and general characteristics of the competitive advantages of the enterprise, which allow it to occupy a stable and high position in the market among other competitors. It is proved that the economic and legal aspect is an integral part of the formation and maintenance of the competitive position of the enterprise, and its analysis, knowledge, understanding and effective use through the relevant legal norms allows the enterprise not only to avoid problems, as a rule, of a financial and economic nature, but also to actively create and protect its own individual competitive advantages in the market. Also, the economic and legal aspect of the competitive position concerns how the norms of economic law, state regulation of economic and economic processes and judicial practice affect the ability of the enterprise to compete, form its advantages and protect them, because it is this interaction between the business strategy and the legal field in which it is implemented that is mediated by key economic and legal factors that significantly affect the competitive position.The definition of the competitive position of an enterprise is given as its relative advantage over competitors in the market, which allows it to more effectively satisfy the needs of consumers, receive greater profits and ensure sustainable development. It is determined by many factors: the quality of products/services, pricing policy, innovations, management efficiency, marketing, reputation, etc.It is determined that the main component of a stable competitive position is competitiveness, which summarizes the advantages of the enterprise in the domestic and international markets, which directly affects the success of the creation and functioning of entities and in general on the state and efficient and profitable development of the market mechanism as a whole.
References
Саєнко М. Г. Стратегія підприємства : підручник. Тернопіль : Вид-во «Економічна думка», 2006. 390 с.
Пуліна Т. В. Визначення конкурентної позиції металургійного підприємства на світовому ринку металургійної продукції. Науковий вісник НЛТУ України. 2015. Вип. 25.1. С. 230–238.
Швидка Т. І. Конкурентні переваги у процедурі банкрутства як спосіб підвищення конкурентоспроможності національної економіки. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 1. С. 221–224.
Василенко В. А. Аспекти формування конкурентних позицій підприємств в сучасних умовах. Проблеми системного підходу в економіці : зб. наук. праць. Київ : НАУ, 2014. Вип. 47. С. 36–40.
Буряченко О. В., Ткачук Л. М., Коваль Н. О. Конкурентоспроможність як визначальний показник ефективності діяльності підприємства. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 32. URL: https://economyandsociety.in.ua/
Герасимова В. О., Рєзанов Е. О. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та фактори впливу в сучасних умовах. Економічний простір. 2020. № 154. С. 93–97.
Партута Т. О., Фесенко Т. В. Конкурентоспроможність підприємства та механізм її забезпечення. Інвестиції: практика та досвід. 2012. № 12. С. 91–96.







