ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ РІВНОСТІ В УМОВАХ СУСПІЛЬНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-7Ключові слова:
гендерна рівність, суспільна трансформація, війна, психологічні бар’єри, стереотипи, психологічна підтримкаАнотація
Статтю присвячено аналізу психологічних аспектів формування гендерної рівності в умовах суспільної трансформації та війни. В умовах глибоких соціальних змін і військових викликів гендерні ролі піддаються суттєвій переоцінці, що має як психологічні, так і соціальні наслідки. Розглянуто основні теоретико-методологічні підходи до вивчення гендерної соціалізації, зокрема біопсихологічний, соціокогнітивний і культурно-історичний. Проаналізовано, яким чином війна впливає на трансформацію традиційних уявлень про жіночі та чоловічі ролі, руйнує усталені стереотипи та сприяє появі нових моделей гендерної поведінки. Визначено соціально-психологічні чинники змін гендерних уявлень, серед яких важливу роль відіграють медіа, система освіти та діяльність громадських організацій. Показано, як публічні історії жінок-лідерок, військовослужбовиць і активісток, а також зображення емоційної вразливості чоловіків впливають на масову свідомість і сприяють подоланню традиційних гендерних стереотипів.Особливу увагу приділено психологічним бар’єрам на шляху до реальної гендерної рівності, серед яких гендерні стереотипи, несвідомі упередження, ефект «скляної стелі» та феномен гендерної втоми. Наголошено на необхідності глибокої психологічної рефлексії, розвитку критичного мислення та використання спеціальних психологічних практик для подолання внутрішніх і зовнішніх обмежень. Проаналізовано роль гендерно чутливого консультування, розвитку емоційного інтелекту та психопросвіти як ефективних інструментів підтримки гендерної рівності в умовах соціальної турбулентності. Зроблено висновок, що формування гендерної рівності є не лише результатом юридичних змін, а передусім процесом психологічної трансформації особистості та суспільної свідомості. Підкреслюється роль психології як науки та практики у формуванні більш справедливого, інклюзивного та гуманного суспільства. Також окреслено перспективні напрями подальших психологічних досліджень у сфері гендерної рівності в умовах посттравматичної адаптації суспільства та інституційної підтримки гендерно чутливих практик.
Посилання
Bussey K., Bandura A. Social Cognitive Theory of Gender Development and Differentiation. Psychological Review. 1999. Vol. 106, No. 4. P. 676–713.
Ґендерний підхід: історія, культура, суспільство / за ред. Л. Гентош, О. Кісь. Львів : ВНТЛ-Класика, 2003. 250 с.
Bem S. L. Gender Schema Theory and Its Implication for Child Development: Raising Gender- Aschematic Children in a Gender-Schematic Society Signs. Journal of Women in Culture and Society. 1983. No. 8. P. 598–616.
Kofoed M. S., McGovney E. The effect of same-gender or same-race role models on occupation choice: Evidence from randomly assigned mentors at West Point Journal of Human Resources. 2019. 54(2), 430–467. https://doi.org/10.3368/jhr.54.2.0416.7838R1
Pascoe E. A., Richman L. S. Perceived Discrimination and Health: A Meta-Analytic Review Psychological Bulletin. 2009. 135(4), 531–554. https://doi.org/10.1037/a0016059
Красіленко Т. М, Рудінська О. В. Аспекти стрес-менеджменту та шляхи подолання професійного вигорання медичних працівників Сучасні напрями змін в управлінні охороною здоров’я: модернізація, якість, комунікація : Міжнародна наукова конференція, 31.05.2024. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 136–141.
Veldman J., Van Laar C., Meeussen L., Lo Bue S. Daily Coping With Social Identity Threat in Outgroup- Dominated Contexts: Self-Group Distancing Among Female Soldiers Personality and Social Psychology Bulletin. 2021. 47(1), 118–130. https://doi.org/10.1177/0146167220921054
Гендерна рівність у ЗСУ після повномасштабного вторгнення РФ в Україну : аналітична записка. URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/henderna-rivnist-u-zsu-pislya-povnomasshtabnoho-vtorhnennya-rf-v-ukrayinu (дата звернення: 13.04.2025).
Дружкова І. С. Гендерний розрив у інтелектуальній власності: історична ретроспектива Збірник тез доповідей 80-ї наукової конференції викладачів академії. Одеса : ОНАХТ, 2020. С. 433–434.
Пасічник В. І., Савчук О. А. Шляхи удосконалення психолого-педагогічної компетентності офіцерів військових частин НГУ в сучасних умовах. Науковий семінар ХНУПС імені І. Кожедуба, 12.12.2024. С. 88–91.
Сарнавський М. Досвід Ізраїлю в інтеграції жінок до військової сфери: уроки для реформування Збройних сил України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право». 2025. Вип. 87. С. 152–159. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.3.22
Kozachuk V. L., Tsybizov A. L., Tarhonskyi V. F., Didichenko V. P., Lushnichenko V. M., Dobrovol- skyi U. B. Some problems of gender education of cadets in higher education institutions of the Ukrainian security forces Health Education and Health Promotion. 2022. 10(1), 1–6.