ПЕРФЕКЦІОНІЗМ ЯК ОСОБИСТІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРАЦІВНИКА

Автор(и)

  • Наталія Ігорівна Мачинська Львівський національний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-0309-7074
  • Юлія Олександрівна Бохонкова Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля https://orcid.org/0000-0003-2549-0483

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-6

Ключові слова:

перфекціонізм, науково-педагогічні працівники, суб’єктність, професійне зростання, самореалізація

Анотація

У статті досліджуються ознаки перфекціонізму – особистісної характеристики науково-педагогічного працівника. Автори на основі теоретичного аналізу виокремлюють деструктивну та конструктивну форми прояву перфекціонізму. Так, зазначено, що конструктивні ознаки перфекціонізму проявляються через адекватне прагнення фахівця до високих професійних стандартів, свідчать про високий ступінь адаптивності, характеризують якісні показники індивідуального розвитку особистості.Наголошено, що деструктивні ознаки перфекціонізму значною мірою спостерігаються у професійно-педагогічній діяльності через напружений емоційний стан, підвищену когнітивну діяльність, понаднормову професійну активність тощо.Зазначено, що перфекціонізм тісно пов’язаний з ідеями акмеології – науки про особистісне та професійне становлення особистості, прагнення до досягнення досконалості у різних сферах життєдіяльності.Автори проводять паралель між перфекціонізмом, особистісним зростанням та необхідністю самореалізації науково-педагогічних працівників в умовах закладу вищої освіти. Виокремлено складники (спрямованість на себе, на інших) та причини виникнення (ситуативна та особистісна тривожність) перфекціонізму, означено соціальне походження перфекціонізму. Акцентовано увагу на суб’єктності – внутрішній якості науково-педагогічного працівника, виокремлено її характерні ознаки. Запропоновано результати та аналіз проведеного дослідження на основі багатовимірної шкали Р. Фроста. Наголошено, що перфекціонізм як індивідуальна характеристика особистості закладається та розвивається ще в дошкільний період вікового розвитку людини. Виявлено, що на формування перфекціонізму значний вплив має сімейне середовище, у якому формувалася особистість дитини.

Посилання

Баранова С. В. Особистісна зрілість та відповідальність: соціально-психологічний аспект : монографія. Київ : Інтерконтиненталь-Україна, 2020. 364 с.

Неграш О. Основні підходи до дослідження самореалізації в сучасній психології. Габітус. 2023. № 56. С. 179–182. URL: http://habitus.od.ua/56-2023

Лоза О. О. Особливості перфекціонізму як особистістної риси державних службовців : дис. … канд. псих. наук : 19.00.01. Київ, 2015. URL: https://ispp.org.ua/2020/05/05/osoblivosti-perfekcioniz-mu-yak-osobististno%D1%97-risi-derzhavnix-sluzhbovciv/

Вавілова А. Деструктивний перфекціонізм як чинник тривожно-депресивних патернів у підлітків : автореф. дис. … канд. псих. наук. Київ, 2019. 22 с. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S-21FMT=JwU_B&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=U=&S21COLORT-ERMS=0&S21STR=%D0%AE983.723.3-81

Мотрук Т. О., Вертель А. В. Особливості перфекціонізму в юнацькому віці. Актуальні проблеми психології. Психологія обдарованості. 2019. № 4. С. 182–192.

Чуприна Ю. А. Принципи професійного розвитку науково-педагогічних працівників. Право та інноваційне суспільство, 2022. № 1(12). С. 99–103. URL: https://doi.org/10.31359/2309-9275-2019-12-1-99

Кісіль З. Р. Особистісні властивості науково-педагогічного працівника як передумова його професійної успішності. Габітус. 2023. № 56. С. 80–84. URL: http://habitus.od.ua/56-2023

Бахмат Н. Суб’єктні властивості майбутнього педагогічного працівника у системі професійної підготовки. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”. 2020. Vol. 6. № 1. С. 30–36.

Карамушка Л. М., Бондарчук О. І., Грубі Т. В. Діагностика перфекціонізму та трудоголізму особистості: психологічний практикум. Кам’янець-Подільський : Медобори-2006, 2018. 64 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26