ПРОБЛЕМА ПСИХОЛОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ В УПРАВЛІННІ ПЕРСОНАЛОМ ПОЗАШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ: ПСИХОДІАГНОСТИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-1Ключові слова:
психологічне дослідження, психодіагностика, управління персоналом, позашкільна освіта, психологічний супровідАнотація
У статті розкрито актуальну науково-практичну проблему – необхідність психодіагностичного супроводу управління персоналом у закладах позашкільної освіти. Обґрунтовано, що сучасне освітнє середовище вимагає від керівників не лише адміністративної компетентності, а й здатності до психологічного аналізу стану, ресурсів, комунікативної динаміки та мотиваційних характеристик колективу. Із метою систематизації дослідження запропоновано векторну модель психологічного аналізу персоналу, що базується на вивченні шести ключових напрямів: особистісні характеристики працівників, міжособистісний клімат, симптоми професійного вигорання, рівень резилієнтності та стресостійкості, структура мотивації, а також стилі управлінської поведінки. Для кожного вектора визначено психологічні показники, що потребують вивчення, а також сформульовано очікувані результати, які можуть бути практично використані у процесі кадрового управління, прийняття рішень і формування сприятливого психологічного середовища в закладі. Наголошено на необхідності адаптації дослідницьких стратегій та діагностичного інструментарію до специфіки позашкільної освіти, де діяльність має яскраво виражений креативний, соціально орієнтований та міждисциплінарний характер. Підкреслено, що ефективне управління в умовах нестабільності, реформ та зростання професійних ризиків можливе лише за умови наявності об’єктивних психологічних даних щодо потенціалу, проблемних зон і ресурсів персоналу. Психодіагностика у цьому разі виступає не лише як дослідницький інструмент, а й як компонент сучасного освітнього менеджменту.Узагальнено, що психодіагностичне дослідження управлінської діяльності дає змогу не тільки підвищити ефективність керівництва, а й створити умови для професійного зростання, профілактики емоційного вигорання, оптимізації комунікативної взаємодії та підвищення якості освітніх послуг. Запропонована структура може слугувати підґрунтям для подальших емпіричних досліджень і практичного впровадження в управлінську діяльність закладів позашкільної освіти.
Посилання
Ковальчук З. Я. Модель реалізації психологічного супроводу позашкільної освіти : збірник наукових праць. Львів : ЛьвДУВС, 2018. Вип. 1. С. 43–52.
Мелентьєв О. Б. Історичні аспекти розвитку позашкільної освіти. Сучасні методи та форми організації освітнього процесу у закладах вищої освіти : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції, 15 червня 2022 р. Одеса : Університет Ушинського, 2022. С. 130–134.
Просіна О. В., Касьянова О. В., Швень Я. Л. Вектори розвитку позашкільної освіти як освітні тренди сучасності. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. № 3(2). С. 1–8. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-17-9
Просіна О. В., Швень Я. Л. Управління закладом позашкільної освіти: сучасні тренди, співпраця, проєкти : посібник. Біла Церква : ТОВ «Білоцерківдрук», 2020. 252 c.
Vaskivska H. O., Kosianchuk S. V., Skyba H.M. Didactic possibilities of information and communication technologies in the process of development of educational environment in upper secondary school. Infor- mation Technologies and Learning Tools. 2017. Vol. 60, no. 4. P. 17. https://doi.org/10.33407/itlt.v60i4.1790 (date of access: 10.08.2022).