КОНСТРУКТИВНА ПСИХОЛОГІЧНА ВЗАЄМОДІЯ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-1-1Ключові слова:
конструктивна взаємодія, психологічний аспект, емоційний інтелект, навички комунікації, позитивна самооцінка, розв’язання конфліктівАнотація
У статті конструктивна психологічна взаємодія розглядається як процес взаємодії між людьми, що базується на позитивних психологічних аспектах, таких як емоційна інтелігентність, ефективна комунікація, відкритість до нового, а також вміння вирішувати конфлікти та приймати спільні рішення. Психологічний аспект конструктивної соціальної взаємодії глибоко переплітається з емоційним інтелектом. Це відображається у здатності розуміти, відчувати та ефективно керувати власними емоціями, а також у здатності сприймати та враховувати емоції інших людей. Регуляція емоцій – ще один важливий аспект емоційного інтелекту, який має велике значення для конструктивної психологічної взаємодії. Здатність контролювати свої емоції допомагає уникати спонтанних реакцій та конфліктів, а замість цього зосереджувати увагу на побудові позитивних та продуктивних відносин з оточуючими. Здатність до співпраці є також ключовим елементом конструктивної комунікації. Вона передбачає готовність працювати разом з іншими людьми для досягнення спільних цілей, а також вміння вирішувати конфлікти та розв’язувати проблеми шляхом спільних зусиль. Позитивна самооцінка відіграє значущу роль у психологічному аспекті конструктивної психологічної взаємодії. Вона передбачає віру у власні можливості та відкритість до нового, що сприяє побудові здорових та взаємопідтримуючих відносин з іншими людьми. Розв’язання конфліктів за допомогою компромісу, пошуку спільних рішень та вирішення конфліктів без агресії є важливими елементами психологічного аспекту конструктивної психологічної взаємодії. Вони сприяють збереженню та підтримці позитивних відносин з іншими людьми, а також побудові сприятливого середовища для спілкування та співпраці. Вміння взаємодіяти з людьми в цифровому просторі та ефективно управляти онлайн-відносинами стає все більш важливим аспектом буття індивіда.
Посилання
Kim H. and Florack A. When Social Interaction Backfires: Frequent Social Interaction During the COVID-19 Pandemic Is Associated With Decreased Well-Being and Higher Panic Buying. Front. Psychol. 2021. № 12.
Chater N., Zeitoun H., and Melkonyan T. The Paradox of Social Interaction: Shared Intentionality, We-Reasoning, and Virtual Bargaining Psychol Rev. 2022 Apr. № 129(3). Р. 415–437.
Lopes P., Brackett M., Nezlek J. and Astrid Schütz M. Emotional Intelligence and Social Interaction PSPB. 2004. Vol. 30. No. 8. Р. 1018–1034.
Boiger M., Mesquita B. The Construction of Emotion in Interactions, Relationships, and Cultures Emotion Review. 2012. Vol. 4, No. 3. Р. 221–229.
Mayer J. D., Salovey P. What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implication.1997. Р. 3–34.
Salovey P., Mayer J. D., Caruso D. The positive psychology of emotional intelligence. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology Oxford University Press. 2002. Р. 159–171.
Lopes N. P., Salovey P., Straus R. Emotional intelligence, personality, and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual differences. 2003. № 35. Р. 641–658.
Metaj – Macula A. Emotional Intelligence, Its Relation with Social Interaction and Perceived Social Support European. Journal of Social Sciences Education and Research. 2017. Vol.10, Nr. 2. Р. 57–63.
Duijndam S., Karreman A., Denollet J., Kupper N. Emotion regulation in social interaction: Physiological and emotional responses associated with social inhibition. International Journal of Psychophysiology. 2020. Volume 158. P. 62–72.
Lopes P., Nezlek J., Extremera N., Hertel J. Emotion Regulation and the Quality of Social Interaction: Does the Ability to Evaluate Emotional Situations and Identify Effective Responses Matter? Journal of Personality. 2011. № 79(2). Р. 429–467.
Cekaite A., Domeij K., Lefebvre A., Macsay K., Nyikos J., Zaray S. Evaluating communication skills in social interaction. 2022.
Denissen J., Penke L., Schmitt D., Aken M. Self-Esteem Reactions to Social Interactions: Evidence for Sociometer Mechanisms Across Days, People, and Nations. Journal of Personality and Social Psychology. 2008. № 95(1). Р. 181–96.
Sehrish H., Muhammad A., Waqar H. The Relationship between Conflict Management, Social Support among University Students Academic Research International. 2015. Vol. 6(2). Р. 356–366.
Abele S. Social interaction in cyberspace: Social construction with few constraints. In Z. Birchmeier, B. Dietz-Uhler, & G. Stasser (Eds.), Strategic uses of social technology: An interactive perspective of social psychology Cambridge University Press. 2011. Р. 84–107.