ВПЛИВ МЕДІА-КОНТЕНТУ НА СТУДЕНТСЬКУ МОЛОДЬ ПІД ЧАС ВІЙНИ В УКРАЇНІ (ПРИКЛАД ОПРАЦЮВАННЯ ФІЛЬМУ «УКРАЇНА В ОГНІ 2»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-5Ключові слова:
стрес, втрата, психогігієна, психопрофілактика, емоційна саморегуляція, ресурси, копінг-стратегії, резильєнтність, колективна травма, травма свідкаАнотація
У статті розгорнуто тему впливу медіа-контенту під час війни. Йдеться про відображення теми війни у медіа-просторі та роботах митців, зокрема кіно-митців, про формат і наповнення медіа-контенту сьогодні. Розглянуто вплив війни і переживання її як колективної травми, етапи подолання колективної травми, зокрема першого із них – створення арт-об’єктів, що пов’язані з травмівними подіями: пам’ятників, фотоальбомів, книжок спогадів, виставок, музеїв, кінофільмів як свідчень пам’яті багатьох людей. Теоретично обгрунтовано умови зцілення колективної психічної травми, а саме через спільне проживання та спільну творчість. У даній статті представлено результати обговорення і опрацювання теми впливу війни та способів обговорення важких тем втрати через мистецтво, зокрема документальне кіно. Неоціненно важливу справу в цьому контексті роблять автори «Україна в огні-2», які вже випустили 311 серій. У даному (пілотному) дослідженні розглянуто питання впливу представленого медіа-контенту на психоемоційний стан особистості під час війни, проаналізовано доцільність проведення групових психоедукаційних та кінотерапевтичних занять. Зосереджено увагу на те, яка роль і місце документального кіно серед іншого впливового медіа-контенту в інформаційному просторі України. Порушено питання емоційного сприйняття як потреби в якісному відео-контенті саме такого формату, який виділятися із величезної маси та порушує рутинний і хаотичний процес медіаспоживання. Щодо теоретичних аспектів, то висвітлено аргументацію використання документального кіно як арт-медіа, що найкраще висвітлює події під час війни і може бути застосованим в опрацюванні колективної травми. Навчально-терапевтичний формат семінарського заняття дозволив екологічно продіагностувати та опрацювати тему травмівного досвіду. За основу нами взято розуміння мистецтва як засобу легітимізації травми війни та зцілення колективної травми. Висвітлено питання про психологічний вплив фільму. Формат однохвилинних серій – короткометражки, що нагадують «флешбеки» про те, що важко забути, і те, що має емоційний вплив на пам’ять – амальгама звуків, кольорів і подій. Воєнні події мають травмівний ефект і спричиняють травму свідка. Про неоднозначний процес, що має психологічний вплив як на авторів відеосвідчень, кіно-творців, так і на глядачів. Про труднощі перегляду фільму, його сприймання і тригери, як з цим давати раду, не знецінюючи, а, навпаки, констатуючи значення кіно для роботи із травмою.
Посилання
Вознесенська О.Л. Мир. Мистецтво. Київ : Human Rights Foundation, 2019. 34 с.
Вознесенська О. Медіа-арт-терапія: нові можливості інформаційної доби. Простір арт-терапії: можливості інтеграції : матеріали ХІV Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції (м. Київ, 23-25 лютого 2017 р.) / за наук. ред. А.П. Чуприкова, Л.А. Найдьонової, О.Л. Вознесенської, О.М. Скнар. Київ : Золоті ворота, 2017. С. 15–21.
Горностай П.П. Колективна травма та групова ідентичність Психологічні перспективи. Спеціальний випуск: Актуальні проблеми психології малих, середніх та великих груп. Т. 2. Проблема цілісності суспільства, групи та особистості. Київ, 2012. С. 89–95.
Голодомор як колективна травма українців: як її відчувають молодші покоління? / Громадське радіо. 26 листопада 2021 [Ведуча Анастасія Багаліка; гість Андрій Маслюк] URL: https://hromadske.radio/podcasts/hromadska-hvylya/holodomor-iak-kolektyvna-travma-ukraintsiv-iak-ii-vidchuvaiut-molodshipokolinnia.
Гулій Наталія. Життя – режисер нашого кіно: інтерв’ю зі співавтором серіалу «Україна в огні 2» / Кіно 24. 5 травня 2022 року. URL: https://kino.24tv.ua/zhittya-rezhiser-nashogo-kino-intervyuzi-spivavtorom-serialu_n1967497.
Кінематографісти створюють документальний серіал для соцмереж «Україна в огні 2» / Детектор медіа. 5 березня 2022 року. URL: https://detector.media/infospace/article/197209/2022-03-05-kinematografisty-stvoryuyut-dokumentalnyy-serial-dlya-sotsmerezh-ukraina-v-ogni-2.
Огієнко В.І. Культурна травма у сучасній зарубіжній історіографії: концепт та метод. Національна та історична пам’ять. 2011. Вип. 1. С. 148–160.
Рюзен Й. Нові шляхи історичного мислення. Львів : Літопис, 2010. 353 с.
Україна в огні 2 [Ukraine on Fire 2] [Фільм] Україна, 2022. URL: https://www.facebook.com/UkraineOnFire2; https://www.instagram.com/ukraineonfire2; IMDb: https://www.imdb.com/title/tt18363546/.
Україна в огні 2 Матеріал з Вікіпедії. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B0_%D0%B2_%D0%BE%D0%B3%D0%BD%D1%96_2.
Assman A. Memory, individual and collective. The Oxford Handbook of Сontextual Political Analysis /[Ed. Robert E. Goodin and Charles Tilly]. Oxford, 2006. Р. 210–227.
Kellermann N. P. F. Transmission of Holocaust Trauma. National Israeli Center for Psychosocial Support of Survivors of the Holocaust and the Second Generation. 2000. URL: http://peterfelix.tripod.com/home/trans.htm.
Hirschberger G. Collective Trauma and the Social Construction of Meaning. Frontiers in Psychology. 2018. № 9. Article 1441. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6095989/.
Neal A. G. National Trauma and Collective Memory: Major Events in the American Century / Arthur G. Neal. Armonk, N.Y. & London: M.E. Sharpe, 1998. 224 р.