СОЦІОЛОГІЧНІ МОДЕЛІ ЦИФРОВИХ КОМУНІКАЦІЙ ТА ЮРИДИЧНОГО ДОКУМЕНТООБІГУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8040/2023-4-14Ключові слова:
соціальні комунікації, юридичний документообіг, структура передавання інформації, моделі електронних комунікацій, соціальні аспекти комунікаційного впливу.Анотація
Анотація. Сьогодення показує, що завдяки активності впровадження в усі сфери суспільного життя електронних і цифрових комунікацій, розвитку технологій штучного інтелекту в комунікаційних процесах визначальні компоненти існуючих комунікаційних моделей трансформувалися, а їх функціональне призначення змінюється над швидкими темпами. Саме тому авторами значну увагу в даній статті приділено окресленим напрямам перетворення, серед яких якісне зростання соціальної комунікації, зміна способів передачі інформації та елементів комунікативного процесу, а саме комунікатор – аудиторія. Статтю присвячено проблемам зміни сучасної комунікаційної парадигми. Авторами запропонована удосконалена комунікаційна модель Г. Лассвела, що враховує сучасні зміни цифровізації комунікацій, час зацікавлення та структуру розповсюдження. Автори вважають, що окрім фізичного середовища розповсюдження інформації, значний вплив на її ефективність має структура розповсюдження, що в сучасних умовах має безумовний мережевий характер. У випадку мережевої структури розповсюдження документів (повідомлень) із миттєвим та майже одночасним одержанням інформації значною кількістю осіб основним фактором впливу буде «час зацікавлення» реципієнтів до одержаної інформації. У статті проаналізовано нові фактори цифрового комунікаційного процесу: комунікатор (джерело інформації) може бути анонімним (невідомим), а інформація, що пересилається, може підлаштовуватись під адресата, канали зв’язку теж можуть налаштовуватись під адресата. Кількість інформаційних джерел для адресата теоретично є безмежною, проте фактично адресат користується обмеженою кількістю джерел, будучи впевненим, що володіє повноцінним доступом до будь-якої інформації. Найбільш значущою особливістю цифрових комунікацій сучасності є бурхливий розвиток соціальних мереж, в яких одержувачі інформації є одночасно і джерелом масової комунікації, і виробниками ексклюзивного контенту. Автори доходять до висновку, що розвиток сучасних технологій комунікації є одним із найважливіших векторів сьогодення, проте несе неоднозначні наслідки для розвитку глобального суспільства.
Посилання
Elliott A., Urry J. Mobile lives: self, excess and nature. London and New York: Routledge Taylor&Francis Group. 2010. 208 p. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203887042/mobile-livesanthony-elliott-john-urry (дата звернення: 10.08.2023).
Глєбова А., Кравченко В. Розвиток цифрових комунікацій в умовах діджиталізації економіки України: проблеми та можливості. Ефективна економіка. 2021. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2021/82.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
Вишневский Ю. Якою буде світова економіка через 15 років. Влада та гроші. 2015. Т. 9, № 434. URL: https://www.reuters.com/world/europe/world-bank-says-ukraine-has-tenfold-increase-povertyduewar-2022-10-15 (дата звернення: 10.08.2023).
Evans M. 5 stats you need to know about the digital consumer in 2019. Forbes. 2018. URL: https://www.forbes.com/sites/michelleevans1/2018/12/17/5-stats-you-need-to-know-about-the-digital-consumer-in-2019/?sh=212c3ec0636b (дата звернення: 10.08.2023).
Lasswell H. Propaganda technique in the world war. New York : K. Paul, Trench, Trubner & co., ltd.,1927. 233 p.
Lasswell H., Smith B., Casey R. Propaganda, communication, and public opinion; a comprehensive reference guide. Princeton university press. 1946. P. 74–94.
Shannon C., Weaver W. The mathematical theory of communication. Bell system technical journal. 1948. No. 27. P. 379–423.
McAnany E., Schramm W. 1907–1987: Roots of the past, seeds of the present. Journal of Communication. 1988. Vol. 4, no. 38. P. 109–122. URL: https://doi.org/doi:10.1111/j.1460-2466.1988.tb02073.x (дата звернення: 10.08.2023).
Gerbner G. Toward «cultural indicators»: the analysis of mass mediated public message systems. AV communication review. 1969. Vol. 2, no. 17. P. 137–148. URL: http://www.jstor.org/stable/30217499 (дата звернення: 10.08.2023).
Mcquail D., Windahl S. Communication models for the study of mass communications. Routledge : Longman, 1993. 229 p. URL: https://archive.org/details/communicationmod0000mcqu (дата звернення: 10.08.2023).
Osipova N., Pronchev G., Elishev S. Mass information media and propaganda mouthpiece as a tool for manipulating and social inequality factor among the young people. Astra salvensis. 2018. Vol. 6. P. 541–550.
Kirzhetska M., Kirzhetskyy Y., Kohyt Y. Peculiarities of tolerance to uncertainty of people in late adulhood as a factor affecting mental well-being. Wiadomosci lekarskie. 2022. Vol. 8, no. 75. P. 1839–1844. URL: https://doi.org/doi:10.36740/WLek202208104 (дата звернення: 10.08.2023).