СВОБОДА ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ФІЛОСОФСЬКО-ПРАВОВІ ЦІННОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8040/2023-1-11Ключові слова:
позитивна свобода, негативна свобода, юридична свобода, право, відповідальністьАнотація
У статті з’ясовано значущість співвідношення свободи та відповідальності як філософсько-правових цінностей та категорій права. Розкрито еволюцію поглядів мислителів різних епох щодо співвідношення свободи та відповідальності на ключових етапах формування людства. Встановлено, що представники філософсько-правової думки протягом розвитку людського суспільства торкалися філософських, моральних, психологічних, правових та соціологічних аспектів проблеми співвідношення свободи та відповідальності. Стверджується, що античне право все ж продемонструвало обмежене, але конкретне та реальне усвідомлення свободи, тоді як сучасне право визначає свободу як універсальну цінність. Класична європейська філософія розкриває два розуміння свободи: свобода як пізнана необхідність, як підстава для можливостей людини; свобода як живе дихання (пульсації) саморозвитку людини в історії. Трансцендентальний горизонт свободи схиляє нас до висновку, що свобода є своєрідною інтеграцією всіх її нерозвинених форм і модифікацій і одночасно умовою тієї цілісності, до якої прагне сучасна людина. Поява та практичне застосування юридичного закону є фундаментом того порядку, який існує у конкретній спільноті, оскільки ніхто не може безкарно змінювати закони за своєю волею. Встановлено, що І. Кант уперше розділив людську свободу на: позитивну – свободу добра і негативну – свободу свавілля. Позитивна свобода робить можливою дію відповідно до власної системи цінностей та власних цілей. Негативна свобода є аморальною, небезпечною для людини та суспільства. Розглянуто поняття «ступінь свободи», «міра свободи». Встановлено, що у юриспруденції «ступінь свободи» називається поколінням прав. Описано чотири покоління прав, які є ключовими для життєдіяльності будь-якої людини. З’ясовано, що будучи мірою людського буття, свобода розвивається в таких формах: політичній, економічній, ідеологічній та правовій. Проблема свободи необхідним чином пов’язана з проблемою відповідальності людини та виходить за межі правової категорії і зачіпає політичну, духовну, моральну та культурну сфери, оскільки передбачає спілкування вільних індивідів між собою (відповідальність за процес спілкування). Постає і водночас розв’язується проблема готовності індивіда брати на себе відповідальність за розвиток та майбутнє держави та спільноти, представником яких він є.
Посилання
Берлін І. Дві концепції свободи. Чотири есе про свободу / пер. з англ. Київ : Основи, 1994. С. 177–232.
Грищук В.К. Філософсько-правове розуміння відповідальності людини : монографія. 2-ге вид. Хмельницький : ХУУП. 2013. 768 с.
Карась А.Ф. Свобода і відповідальність як проблема самоздійснення особи. Вісник Львівського університету. Серія «Філософські науки. 2016. Випуск 18. С. 13–27.
Смілик А.С. Гносеологічний вимір свободи та відповідальності як категорій права. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право». 2016. Випуск 37. Том 3. С. 138–142.
Шаповал В.М. Трансцендентальні горизонти свободи : монографія. Київ : ПАРАПАН, 2010. 312 с.