DEMOCRATIC CONTROL AS A TOOL FOR ENSURING ACCOUNTABILITY AND RESPONSIBILITY OF LOCAL GOVERNMENT BODIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8040/2023-3-6

Keywords:

principle of accountability and responsibility, territorial community, control and supervision, local self-government bodies, decentralization of power, civil society, rule of law and legality, democracy, management

Abstract

The article is devoted to the problems of implementing democratic control as a tool for ensuring accountability and responsibility of local self-government bodies. The article reveals the content of such control, highlights the legislation that defines it and analyzes such legislation, examines the types of control over the activities of local self-government bodies. Attention is drawn to the fact that accountability and responsibility of local selfgovernment bodies to the community, real and effective control over their activities are a guarantee of a high level of public trust in local government and its institutions. The article substantiates that the implementation of the principles of accountability and responsibility of local self-government occurs precisely through the implementation of state and public control. Therefore, control is an important communication tool between local authorities and community residents and a means of successful functioning of local self-government bodies in fulfilling social tasks and obligations. Attention is drawn to the fact that it is precisely through control that the local government understands public needs and problems, which are reported to it by residents of the territorial community through control measures. The article concludes that control over the activities of local self-government bodies is a means of implementing the principles of accountability and responsibility of local authorities, a form of implementation by residents of a territorial community of monitoring and checking the fulfillment by local authorities of their social obligations and functions, enshrined in legislative acts, programs of the state, regional and local development. The article formulates the tasks of control, which are compliance with the regime of legality and increasing the efficiency of the functioning of local self-government bodies; increasing the level of accountability of local authorities to residents of the territorial community; elimination of violations of legislation, rights and interests of the population of the territorial community; improving interaction and relationships between local authorities and the population; improving quality and making informed management decisions. It is pointed out the need to adopt a special legislative act, which should regulate the issue of democratic control in Ukraine.

References

Бодак Н.В. Реалізація принципу децентралізації в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2016. № 36, Том 2. С. 20–23.

Наливайко Л.Р. Контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування: поняття і види, об’єкт та предмет. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2021. № 2. С. 8–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvdduvs_2021_2_3

Наливайко Л. Р. Принцип субсидіарності як один із головних принципів діяльності органів місцевого самоврядування. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Юридичні науки. 2015. Вип. 6(1). С. 28-31. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_jur_2015_6(1)__8.

Чернеженко О. М. Місцеве самоврядування: власна відповідальність та демократія. Проблеми правової реформи та розбудови громадянського суспільства в Україні : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 19–20 жовт. 2018 р.). Харків : Асоц. аспірантів-юристів, 2018. С. 27–30.

Степанець І.О. Теоретичні та нормативно-правові основи територіальної організації влади в Україні. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Географія». 2016. Вип. 28. № 3–4. С. 125–133.

Лялюк О.Ю. Територіальна організація публічної влади в Україні як конституційно-правова категорія. Теорія і практика правознавства. 2014. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tipp_2014_1_4

Матвієнко А.С. Політико-правові засади територіальної організації держави: світовий досвід і Україна: монографія. Київ: Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, 2015. 376 с.

Черній В.Д. Адміністративно-правове регулювання функціонування системи органів місцевого самоврядування в Україні: стан дослідженості. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Юриспруденція». 2020. № 45. С. 68–72.

Цабека А. В. Делегування повноважень у механізмі децентралізації органів виконавчої влади в Україні. Держава та регіони. Серія: Право. 2020. № 2. С. 106–111. DOI https://doi.org/10.32840/1813-338X-2020.2.18.

Хріпливець Д. Є. Теоретичні засади моделей місцевого самоврядування. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2010. № 9. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=188.

Остапчук В. О. Фінансова децентралізація в Україні: поточний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. «Економіка і менеджмент». 2017. Вип. 23. Ч. 2. С. 68–71.

Нагорний П. О. Специфіка повноважень місцевих державних адміністрацій як суб’єктів адміністративної нормотворчої діяльності в управлінні регіонами України. Форум права. 2017. № 3. С. 134–139.

Наливайко Л., Орєшкова А. Громадський контроль в умовах сучасних євроінтеграційних процесів. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2015. № 3. С. 47–55.

European Charter of Local Self-Government URL: http://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/122

Recommendation no. R (97) 7 of the committee of ministers to member states on local public services and the rights of their users. URL: https://localgovernment.gov.mt/en/DLG/Legislation/Documents/Legislation/R(97)7.pdf

Recommendation 61 (1999)1 on the role of local and regional mediators/ombudsmen in defending citizens’ rights. URL: https://rm.coe.int/1680719b20.

European Governance A White Paper. URL: http://europa.eu/rapid/press-release_DOC-01-10_en.htm.

Контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування (іноземний досвід). Інформаційна довідка, підготовлена Європейським інформаційно-дослідницьким центром на запит Комітету Верховної Ради України. URL: https://infocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29223.pdf

Про місцеве самоврядування в Україні. Закон України від 21.05.1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text

Про службу в органах місцевого самоврядування. Закон України від 17.06.2001 р. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2493-14#Text

Про статус депутатів місцевих рад. Закон України від 11.07.2002 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/93-15#Text

Про звернення громадян. Закон України від 02.10.1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%D1%80#Text

Про доступ до публічної інформації. Закон України від 13.01.2011 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17#Text

Смоляр О.А. Теоретико-правові засади контрольної діяльності у сфері місцевого самоврядування. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2013. № 26. С. 239–249.

Мінакова Є.В. Правове регулювання контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування в Україні в умовах децентралізації влади та євроінтеграції. Нове українське право. Випуск 6. Том 2. 2022. С. 64-72.

Народовладдя на місцях під час воєнного стану. URL: https://parlament.org.ua/ 2023/01/31/people-powerduring-the-war/

Кравчук М. Громадський контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану. Актуальні проблеми правознавства. 1 (33). 2023. С. 42–46.

Nalyvaiko L. R. Transparency as a democratic standard of the government functioning. Evropský Politický a Právní Diskurs. 2014. Svazek 1., 4. vydání. C. 51-62.

Nalyvaiko L., Chepik-Trehubenko O. Application of the principle of the rule of law international and national courts. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2022. № 4. (48). Р. 413–419. DOI https://doi.org/10.51647/kelm.2022.4.65

Published

2023-07-28

Issue

Section

ADMINISTRATIVE LAW AND PROCESS; FINANCE LAW; INFORMATION LAW