“NON-CRIMINAL LAW” MODEL OF COMBATING ILLICIT ENRICHMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8040/2023-3-2

Keywords:

unfounded assets, illegal enrichment, civil confiscation, corruption

Abstract

The relevance of the research topic is condition to the spread of corruption in all areas of public life and the numerous problems of preventing and countering this shameful phenomenon. According to experts, Ukraine loses more than 900 billions UAH from corruption every year. Despite of the obvious illegal enrichment of persons authorized to perform the functions of the state or local self-government, the investigation of the facts of the commission of a criminal offense provided for by local article 368-5 of the Criminal Code of Ukraine, turns out to be problematic. Preventing the actions of corrupt persons authorized to perform the functions of the state or local self-government from using illegally acquired assets, the legislator introduced the institution of recognition of unfounded assets and their collection into state income, if the court, on the basis of the submitted evidence, has not established that the assets or funds necessary for the acquisition these assets, in respect of which a lawsuit has been filed to declare them unfounded, were acquired at the expense of legal income. It has been clarified the legal nature of the institution of civil-law confiscation and the practice of applying this mechanism in the legal system of Ukraine. It has been analyzed separate provisions of the legislation of foreign states, which regulate the procedure for recognizing unsubstantiated assets and punishment them income to state. It has been analyzed of the scientific positions of foreign researchers on the issue of preventing and countering corruption in the context of the return of unfounded assets outside the criminal process for the purpose of detection relevant and positive experience for Ukraine in combating such a negative phenomenon. As a result of the conducted research, it was established that the institute of civil-law confiscation, which is a novel of Ukrainian legislation, can be an effective legal means of preventing and countering illegal enrichment.

References

Індекс сприйняття корупції – 2022 рік. URL: https://cpi.ti-ukraine.org/.

Ясінь І.М. Кримінально-правова кваліфікація незаконного збагачення за законодавством України : дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.08 ; Львівський державний університет внутрішніх справ. Львів, 2018. 236 с.

Повернення активів в Україні. Практичне керівництво. URL: https://star.worldbank.org/sites/default/files/2020-12/asset_recovery_guide_ukrainian.pdf.

Вознюк А.А. До питання про зміст поняття «Кримінально-правова природа». Юридичні і політичні науки. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/34058/71-Voznyuk.pdf.

Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів». URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66264.

Міжнародні стандарти щодо боротьби з відмиванням коштів, фінансуванням тероризму та розповсюдження зброї масового знищення. Рекомендації FATF. URL: https://mof.gov.ua/storage/files/%D0%A0%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86_.pdf.

Директива ЄС 2014/42/EU «Про замороження і конфіскацію засобів здійснення злочинів і доходів, набутих у злочинний спосіб». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/2014-42-es.pdf.

Лінді Музіла. Отримати повне уявлення про державних службовців : керівництво з ефективного фінансового декларування. Серія книг «Повернення викрадених активів» (StAR). Вашингтон : округ Колумбія, 2017. Світовий банк, doi:10.1596/978-1-4648-0953-8. Ліцензія: Creative Commons Attribution CC BY 3.0 IGO.

Хутор Т.М. Цивільна конфіскація необґрунтованих активів крізь призму захисту права власності. Київ : ТОВ РЕД ЗЕТ, 2020. 40 с.

Хутор Т.М. Стягнення активів у дохід держави в результаті визнання їх необґрунтованими: прихований вид покарання? Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки. 2021. Том 7. С. 61–70.

Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Гогітідзе та інші проти Грузії» від

08.2015 р. URL: https://courses.ed-era.com/assets/courseware/9e466733eab9aeb296f9e4ce7973e27c/asset v1:EdEra+HR201+hr201+type@asset+block/1P1-Gogitidze.pdf.

Silickienė проти Литви – 20496/02 Рішення від 10.4.2012 [Секція II]. URL: file:///C:/Users/Ilona/Downloads/CASE%20OF%20SILICKIEN%C4%96%20v.%20LITHUANIA%20%20[Ukrainian%20Translation]%20legal%20summary%20by%20the%20CoE%20Project%20_Continued%20support%20to%20the%20criminal%20justice%20reform%20in%20Ukraine_.pdf.

Протокол до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 20 березня 1952 р. (Закон України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції від 17 липня 1997 р. № 475/97-ВР). URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/mu52012?ed=1952_03_20.

Аналіз здійснення судочинства Вищим антикорупційним судом у 2021 році (як судом першої інстанції). URL: https://hcac.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/hcac/statistics/analyses/justice_2021.pdf.

Аналіз здійснення судочинства Вищим антикорупційним судом у 2022 році (як судом першої інстанції). URL: https://court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/hcac/statistics/analyses/justice_2022.pdf.

Published

2023-07-28

Issue

Section

CRIMINAL LAW AND CRIMINOLOGY; CRIMINAL EXECUTIVE LAW