DIGITIZATION OF SERVICES OF SERVICE CENTERS OF THE MIA AND THEIR POPULARIZATION BY COMMUNICATIONS DEPARTMENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8040/2025-3-9Keywords:
digitalization, digitalization, digital transformation, communication, information and communication units, the system of service centers of the Ministry of Internal Affairs, social networks, public, feedback, transparencyAbstract
The article examines the role and tasks of information and communication units of the Ministry of Internal Affairs service centers in terms of informing the public about available state services. It is established that in the conditions of global informatization of society, digital transformation occupies a key place in ensuring effective dialogue between the public and the authorities, as well as open and transparent activities of state institutions. The article analyzes the current regulatory legal acts that regulate the processes of digital transformation in public administration and the formation of information policy in general. It is studied that online services of the Ministry of Internal Affairs service centers in terms of digital transformation have become one of the key elements of modern state administration.It is found that communication units act as an effective channel of communication and informing the public about the provision of administrative services of the system of service centers of the Ministry of Internal Affairs and operate in accordance with established regulatory legal acts. It has been determined that various communication channels, especially social networks, today play a key role in ensuring the prompt and accessible dissemination of information to a wide audience, contributing to increasing the transparency and openness of government to society. The article examines the role of digitalization and electronic services in the public sector, which provides citizens with administrative services. The concept of digitalization is defined, a proper understanding of this process is proposed, and the feasibility of its application in practice in state authorities is substantiated. The study concludes that digital transformation is an important criterion for the informatization of society. Modern technologies allow automating processes, minimizing the human factor, thus reducing possible corruption risks and ensuring equal access of citizens to administrative services.
References
Гринчак Н. А., Синяков А. В. Цифрові комунікації в публічному управлінні: сутність, роль та вимоги до формування. Статистика України. 2023. № 3–4. С. 112–119. https://doi.org/10.31767/su.3-4 (102-103)2023.03-04.0941.
Про схвалення рекомендацій щодо викладення інформації суб’єктами владних повноважень у форматах, що забезпечують доступність її сприйняття : розпорядження Кабінету Міністрів України № 1046-р від 17 листопада 2023 року.
Про інформацію : Закон України від 02.11.1992 № 48.
Про затвердження Комунікаційної стратегії Міністерства внутрішніх справ України на 2024–2025 роки : наказ МВС України від 19.03.2024 № 175.
Редчук Р. О. Особливості використання соціальних мереж у публічному управлінні як сучасного каналу комунікації. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Публічне управління та адміністрування. 2022. № 1. С. 62–76. URL: https://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/journals/2022/1_2022/13.pdf.
Костюков В., Мошнін А. А. Цифровізація публічних послуг як засіб боротьби з корупцією в Україні. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. 2024. № 4 (76). С. 66–70. URL: https://journals.maup.com.ua/index.php/political/article/view/4564/4872
Дубина М. В., Козлянченко О. М. Концептуальні аспекти дослідження сутності діджиталізації та її ролі в розвитку сучасного суспільства. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2019. № 3. С. 21–32. URL: https://www.researchgate.net/publication/342127325_KONCEPTUALNI_ASPEKTI_DOSLIDZENNA_SUTNOSTI_DIDZITALIZACII_TA_II_ROLI_V_ROZVITKU_SUCASNOGO_SUSPILSTVA.
Разумей Г. Ю., Разумей М. М. Диджиталізація публічного управління як складник цифрової трансформації України. Публічне управління та митне адміністрування. 2020. № 2 (25). С. 139–145. URL: http://customs-admin.umsf.in.ua/archive/2020/2/27.pdf.
Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації : розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text.
Деякі питання цифрового розвитку : постанова Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 р. № 56. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/56-2019-%D0%BF#Text.
Деякі питання діяльності підрозділів з питань цифрового розвитку цифрових трансформацій і цифровізації центральних органів виконавчої влади та заступників керівників центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації : постанова Кабінету Міністрів України від 3 березня 2020 р. № 194. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/194-2020-%D0%BF#Text.
Чалабієва М. Р. Концепція «Держава у смартфоні» як форма реалізації новітньої тенденції діджиталізації державних послуг. Державне будівництво та місцеве самоврядування. Харків : Право, 2020. Вип. 40. С. 58–70. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1176581.







