СУСПІЛЬНА НЕБЕЗПЕКА ПРИЙНЯТТЯ ПРОПОЗИЦІЇ, ОБІЦЯНКИ АБО ОДЕРЖАННЯ НЕПРАВОМІРНОЇ ВИГОДИ СЛУЖБОВОЮ ОСОБОЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8040/2024-1-7

Ключові слова:

криміналізація, неправомірна вигода, корупційне правопорушення, об’єктивна сторона, суспільна небезпека

Анотація

Статтю присвячено дослідженню суспільної небезпеки прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою. Автором аргументовано думку про те, що криміналізація правопорушення, передбаченого статтею 368 Кримінального кодексу України, безпосередньо пов’язана з суттєвим підвищенням суспільної небезпеки цього корупційного правопорушення. Охарактеризовано суспільну небезпеку прийняття пропозиції, обіцянки та одержання неправомірної вигоди службовою особою як невід’ємної складової об’єктивної сторони цього корупційного правопорушення. Окреслено зміст та визначено конкретно визначені прояви суспільної небезпеки корупційних правопорушень у цілому та кримінального правопорушення, передбаченого статтею 368 Кримінального кодексу України, зокрема. Обґрунтовано, що одним із проявів суспільної небезпеки прийняття пропозиції, обіцянки та одержання неправомірної вигоди службовою особою є нівелювання демократичних засад рівноправності та соціальної справедливості, а також підрив основ суспільної довіри до держави. Доведено, що визначення суспільної небезпеки відповідного виду корупційного правопорушення, як і будь-якого кримінального правопорушення, має практичне значення. Обґрунтовано, що таке рівень суспільної небезпеки впливає на обрання конкретного виду покарання для особи, яка вчинила відповідне правопорушення. Аргументовано, що на рівень суспільної небезпеки кримінального правопорушення, передбаченого статтею 368 Кримінального кодексу України, справляє вплив особа правопорушника, обставини вчиненого правопорушення. Автором проведено огляд окремих прикладів із судової практики в справах, які стосувалися притягнення до кримінальної відповідальності за прийняття пропозиції, обіцянки та одержання неправомірної вигоди службовою особою. На підставі проведеного огляду, зроблено висновок про окремі практичні аспекти суспільної небезпеки корупційного правопорушення, передбаченого статтею 368 Кримінального кодексу України.

Посилання

Кримінальний кодекс України. Документ 2341-III, редакція від 15.04.2023, підстава – 3000-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Tex.

Гузоватий О. І., Титаренко О. О. Кримінальна відповідальність за незаконне збагачення в Україні та деяких зарубіжних країнах : монографія. Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2018. 260 с.

Арсентьєв Д. С. Окремі ознаки об’єктивної сторони зловживання владою або службовим становищем. Право та державне управління. 2022. № 3. С. 316–322.

Колодін Д. О. Окремі питання об’єктивної сторони складу провокації підкупу. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 1. С. 354–356.

Узунова О., Артьомов Є. Аналіз статті 368 Кримінального кодексу України на відповідність вимогам юридичної техніки, гуманності й верховенства права. Вісник Національної академії правових наук України. 2015. № 1 (80). С. 141–150.

Окрема думка на Вирок Вищого антикорупційного суду України від 27 березня 2023 року у справі № 729/1248/18. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/110126889.

Ярошенко О. Д. Кримінальна відповідальність за пропозицію та надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 КК України). Автореф. дис. канд. юр. наук. Київ, 2014. 22 с.

Кабаєв В. М. Особливості об’єктивних ознак злочинів, вчинених службовими особами, які займають особливо відповідальне становище. Часопис Київського університету права. 2020. № 2. С. 404–409.

Желік М. Б. Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди: кримінально-правова характеристика. Дис. … канд. юр. наук. Львів, 2018. 258 с.

Вирок Вищого антикорупційного суду України від 27 березня 2023 року у справі № 729/1248/18. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/109801337.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-02

Номер

Розділ

КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО ТА ПРОЦЕС, КРИМІНОЛОГІЯ, КРИМІНАЛІСТИКА; КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧЕ ПРАВО