ДЕМОКРАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДЗВІТНОСТІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8040/2023-3-6Ключові слова:
принцип підзвітності та відповідальності, територіальна громада, контроль та нагляд, органи місцевого самоврядування, децентралізація влади, громадянське суспільство, верховенство права та законність, демократія, управлінняАнотація
Стаття присвячена проблемам здійснення демократичного контролю як інструменту забезпечення підзвітності та відповідальності органів місцевого самоврядування. У статті розкривається зміст такого контролю, висвітлюється законодавство, яке його визначає і здійснюється аналіз такого законодавства, досліджуються види контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування. Звертається увага на те, що підзвітність та відповідальність органів місцевого самоврядування перед громадою, реальний та ефективний контроль за їх діяльністю є запорукою високого рівня довіри населення до місцевої влади та її інститутів. У статті обґрунтовується, що реалізація принципів підзвітності та відповідальності місцевого самоврядування відбувається саме через здійснення державного і громадського контролю. Тому, контроль є важливим інструментом зв’язку між місцевою владою та мешканцями громади і засобом успішного функціонування органів місцевого самоврядування щодо виконання соціальних завдань і зобов’язань. Звертається увага на те, що саме через здійснення контролю відбувається розуміння місцевою владою суспільних потреб та проблем, які через контрольні заходи їй доносяться мешканцями територіальної громади. У статті робиться висновок, що контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування є засобом реалізації засад підзвітності та відповідальності місцевої влади, формою реалізації мешканцями територіальної громади здійснення спостереження та перевірки виконання місцевою владою своїх соціальних зобов’язань та функцій, закріплених у законодавчих актах, програмах державного, регіонального та місцевого розвитку. У статті сформульовано завдання контролю, якими є дотримання режиму законності та підвищення ефективності функціонування органів місцевого самоврядування; підвищення рівня підзвітності місцевої влади перед мешканцями територіальної громади; усунення порушень законодавства, прав та інтересів населення територіальної громади; покращення взаємодії та взаємозв’язків місцевої влади з населенням; покращення якості та прийняття обґрунтованих управлінських рішень. Вказується на необхідність прийняття спеціального законодавчого акту, який має врегульовувати питання здійснення демократичного контролю в Україні.
Посилання
Бодак Н.В. Реалізація принципу децентралізації в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2016. № 36, Том 2. С. 20–23.
Наливайко Л.Р. Контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування: поняття і види, об’єкт та предмет. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2021. № 2. С. 8–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvdduvs_2021_2_3
Наливайко Л. Р. Принцип субсидіарності як один із головних принципів діяльності органів місцевого самоврядування. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Юридичні науки. 2015. Вип. 6(1). С. 28-31. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_jur_2015_6(1)__8.
Чернеженко О. М. Місцеве самоврядування: власна відповідальність та демократія. Проблеми правової реформи та розбудови громадянського суспільства в Україні : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 19–20 жовт. 2018 р.). Харків : Асоц. аспірантів-юристів, 2018. С. 27–30.
Степанець І.О. Теоретичні та нормативно-правові основи територіальної організації влади в Україні. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Географія». 2016. Вип. 28. № 3–4. С. 125–133.
Лялюк О.Ю. Територіальна організація публічної влади в Україні як конституційно-правова категорія. Теорія і практика правознавства. 2014. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tipp_2014_1_4
Матвієнко А.С. Політико-правові засади територіальної організації держави: світовий досвід і Україна: монографія. Київ: Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, 2015. 376 с.
Черній В.Д. Адміністративно-правове регулювання функціонування системи органів місцевого самоврядування в Україні: стан дослідженості. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Юриспруденція». 2020. № 45. С. 68–72.
Цабека А. В. Делегування повноважень у механізмі децентралізації органів виконавчої влади в Україні. Держава та регіони. Серія: Право. 2020. № 2. С. 106–111. DOI https://doi.org/10.32840/1813-338X-2020.2.18.
Хріпливець Д. Є. Теоретичні засади моделей місцевого самоврядування. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2010. № 9. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=188.
Остапчук В. О. Фінансова децентралізація в Україні: поточний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. «Економіка і менеджмент». 2017. Вип. 23. Ч. 2. С. 68–71.
Нагорний П. О. Специфіка повноважень місцевих державних адміністрацій як суб’єктів адміністративної нормотворчої діяльності в управлінні регіонами України. Форум права. 2017. № 3. С. 134–139.
Наливайко Л., Орєшкова А. Громадський контроль в умовах сучасних євроінтеграційних процесів. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2015. № 3. С. 47–55.
European Charter of Local Self-Government URL: http://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/122
Recommendation no. R (97) 7 of the committee of ministers to member states on local public services and the rights of their users. URL: https://localgovernment.gov.mt/en/DLG/Legislation/Documents/Legislation/R(97)7.pdf
Recommendation 61 (1999)1 on the role of local and regional mediators/ombudsmen in defending citizens’ rights. URL: https://rm.coe.int/1680719b20.
European Governance A White Paper. URL: http://europa.eu/rapid/press-release_DOC-01-10_en.htm.
Контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування (іноземний досвід). Інформаційна довідка, підготовлена Європейським інформаційно-дослідницьким центром на запит Комітету Верховної Ради України. URL: https://infocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29223.pdf
Про місцеве самоврядування в Україні. Закон України від 21.05.1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text
Про службу в органах місцевого самоврядування. Закон України від 17.06.2001 р. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2493-14#Text
Про статус депутатів місцевих рад. Закон України від 11.07.2002 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/93-15#Text
Про звернення громадян. Закон України від 02.10.1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%D1%80#Text
Про доступ до публічної інформації. Закон України від 13.01.2011 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17#Text
Смоляр О.А. Теоретико-правові засади контрольної діяльності у сфері місцевого самоврядування. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2013. № 26. С. 239–249.
Мінакова Є.В. Правове регулювання контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування в Україні в умовах децентралізації влади та євроінтеграції. Нове українське право. Випуск 6. Том 2. 2022. С. 64-72.
Народовладдя на місцях під час воєнного стану. URL: https://parlament.org.ua/ 2023/01/31/people-powerduring-the-war/
Кравчук М. Громадський контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану. Актуальні проблеми правознавства. 1 (33). 2023. С. 42–46.
Nalyvaiko L. R. Transparency as a democratic standard of the government functioning. Evropský Politický a Právní Diskurs. 2014. Svazek 1., 4. vydání. C. 51-62.
Nalyvaiko L., Chepik-Trehubenko O. Application of the principle of the rule of law international and national courts. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2022. № 4. (48). Р. 413–419. DOI https://doi.org/10.51647/kelm.2022.4.65