ПРИНЦИПИ ГАРАНТІЙ ПРАВ ФІЗИЧНИХ ТА ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ПІД ЧАС ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНОГО НАГЛЯДУ (КОНТРОЛЮ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8040/2023-1-2Ключові слова:
суб’єкти господарської діяльності, заходи державного нагляду (контролю), контрольовані особи, реалізація, системаАнотація
У статті на підставі комплексного системного підходу до дослідження правових явищ здійснено аналіз чинних і таких, що втратили чинність, нормативно-правових актів, які розкривають принципи гарантій прав фізичних і юридичних осіб під час здійснення державного нагляду (контролю) в Україні. Принципи-гарантії – це закріплені нормами права належні умови для забезпечення прав і свобод, законних інтересів фізичних і юридичних осіб під час проведення державного нагляду та контролю. Актуальність теми дослідження зумовлена впливом наглядових і контрольних заходів на соціально-економічний стан країни та конкурентоспроможність економіки. Розглянуто такі принципи державного нагляду (контролю), як: пріоритетності безпеки в питаннях життя та здоров’я людини, функціонування та розвитку суспільства, середовища проживання та життєдіяльності перед іншими інтересами та цілями у сфері господарської діяльності; підконтрольності та підзвітності органу державного нагляду відповідним органам державної влади; рівності прав і законних інтересів; гарантування прав і законних інтересів суб’єкта господарювання; об’єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю); відкритості, прозорості, плановості та системності державного нагляду; неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду; невтручання органу державного нагляду в діяльність суб’єкта господарювання, якщо вона здійснюється в межах закону; відповідальності органу державного нагляду та його посадових осіб за шкоду, завдану суб’єкту господарювання; презумпції правомірності діяльності суб’єкта господарювання; орієнтованості державного нагляду на запобігання правопорушенням у сфері господарської діяльності; допущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб’єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій. Визначено, що формування принципів-гарантій державного нагляду (контролю) залежить від закономірностей економічного розвитку, а їх зміст є відображенням соціально-економічної ситуації у країні. Зазначено, що доцільно здійснювати пошук нових ефективних принципів-гарантій.
Посилання
Адміністративне право України (загальна частина) : навчальний посібник / О.І. Остапенко. Львів : СПОЛОМ, 2021. 616 с.
Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року : постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 р. № 179. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text.
Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : Закон України від 05.04.2007 р. № 877-V. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/877-16.
Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : Закон України від 03.11.2016 р. № 1726-VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1726-19.
Єсімов С.С. Превентивне регулювання: теоретичні аспекти. Соціально-правові студії. 2020. Випуск 3 (9). С. 40–47.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) : Закон України від 17.03.2020 р. № 530-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/530-20
Кодекс України про адміністративні правопорушення : Закон України від 07.12.1984 р. № 8073-Х. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text
Гурковський М.П., Сидор М.Я. Принципи процесуального режиму державного нагляду (контролю) у сфері діяльності МВС України. Соціально-правові студії. 2020. Випуск 3 (9). С. 77–83.