ESTIMATION OF REALITY OF BUDGET DECENTRALIZATION IN UKRAINE

Authors

  • R.S. Soroka Lviv State University of Internal Affairs

Keywords:

budget decentralization, incomes, local budgets, state budget, personal income tax

Abstract

One of the key areas for reforming the national economy is budget decentralization, which involves increasing local government budget revenues and increasing the efficiency of using limited budget resources to fulfill the functions and tasks of the state. In implementing practical steps towards fiscal decentralization by the government, within the fiscal-tax reform, certain local budgets are allocated additional revenues to ensure their financial autonomy. The results of the comparative analysis of the dynamics of revenues of local budgets, the consolidated budget and the volume of GDP give grounds for the conclusion that, in spite of the expansion of the list of local budget revenues, the imitation of budget decentralization in Ukraine actually took place. This fact is further confirmed by the dynamics of the criterial indicator of fiscal decentralization, which is an indicator of the share of local budget revenues in the consolidated budget revenues – the actual performance indicators of the budget system in 2015–2016, that is, after the implementation of the fiscal reform, have shown a significant reduction in the share of local budgets in consolidated budget revenues in 2015 at 3.69 pp to 18.48% and the growth of their share in 2016 by 3,34 pp to 21.82%, which is still less than the 2013 indicator, which was 23,76%. The analysis of actual indicators of functioning of the budget system of Ukraine during 2013–2016 allows us to state that, despite the expansion of the composition of local budget revenues, the level of budgetary decentralization in Ukraine during the study period decreased by 1,94 pp through the seizure of 25% of income from personal income tax to the state budget revenues, which is the main budget source of local budgets. The necessity of including the tax on incomes of natural persons into the composition of local taxes and fees is substantiated. To strengthen the financial autonomy of local self-government bodies, it is necessary to transfer the tax on incomes of individuals into local taxes and fees and to fully count the revenue part of the budgets of territorial communities, which will allow more effective control over the «shadowization» of wages and increase the interest of territorial communities in a timely and complete manner. receipt of this tax. Therefore, the issue of further reformation of the budgetary system of Ukraine in the direction of budgetary decentralization remains open.

References

Благун І. Г., Козій І. С. Бюджетна децентралізація та її вплив на фі-нансування видатків бюджетів місцевого самоврядування. Науковий вісник ЛьвДУВС. Серія економічна. 2016. Вип. 1. С. 165–180.

Зубріліна В. В. Фінансово-бюджетна децентралізація: оцінка та на-прями розширення. Економічний простір: зб. наук. пр. 2014. № 91. С. 94–109.

Луніна І., Серебрянська Д. Декларації та реалії бюджетної децент-ралізації. Дзеркало тижня. Україна. 2015. № 43. URL: http://gazeta.dt.ua/finances.

Сукач О. М. Проблемні аспекти бюджетної децентралізації в Украї-ні. Grundprinzipien zur Reform des Wirtschaftssystems unter den Bedingungen der europäischen Integration. Hrsg. von Doktor der Wirtschaftswissenschaften Professor Yu. V. Pasichnyk [Autorenkollektiv: Yu. V. Pasichnyk, L. o. Shpak, A. O. Khodzhaian u.a. kollektive Monographie Verlag SWG imex GmbH]. Deutschland, Nürnberg. 2017. 421 p. (Пасічник Ю. В., Шпак Л. О., Ходжаян А. О. та ін. Концептуальні засади реформування економічної системи в умовах євроінтеграції: монографія; за заг. ред. Ю. В. Пасічника. Німеччина, Нюрнберг. 421 с.).

Сорока Р. С. Проблеми формування доходів місцевих бюджетів в умовах бюджетної децентралізації. Grundprinzipien zur Reform des Wirtschaftssystems unter den Bedingungen der europäischen Integration. Hrsg. von Doktor der Wirtschaftswissenschaften Professor Yu. V. Pasichnyk [Auto-renkollektiv: Yu. V. Pasichnyk, L. o. Shpak, A. O. Khodzhaian u.a. kollektive Monographie Verlag SWG imex GmbH]. Deutschland, Nürnberg. 2017. 421 p. (Концептуальні засади реформування економічної системи в умовах євроінте-грації: монографія / Пасічник Ю. В., Шпак Л. О., Ходжаян А. О. та ін.; за заг. ред. Ю. В. Пасічника. Німеччина, Нюрнберг. 421 с.).

Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо податкової реформи: Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/71-19.

Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин: Закон України від 28.12.2014 р. № 79-VIII. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/79-19/paran2#n2.

Сорока Р. С., Самець С. М. Реформування бюджетно-податкового законодавства як чинник забезпечення стійкості фінансової системи. Забезпе-чення стійкості та безпеки фінансової системи України: теорія та практика: кол. монографія / за ред. Г. Я. Аніловської та І. Б. Висоцької. Львів: СПОЛОМ, 2016. С. 35–54.

Звіти про виконання Зведеного бюджету України за 2013–2016 рр. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=489-16.

Published

2023-11-27

How to Cite

Soroka, R. (2023). ESTIMATION OF REALITY OF BUDGET DECENTRALIZATION IN UKRAINE. Scientific Journal of Lviv State University of Internal Affairs. Economics, (1), 116–123. Retrieved from http://journals.lvduvs.lviv.ua/index.php/economy/article/view/702

Issue

Section

ACTUAL DIRECTIONS OF STRENGTHENING OF ECONOMIC SAFETY OF THE STATE