ANALYSIS OF MARKET OF EDUCATIONAL SERVICES IN HIGHER EDUCATION SPHERE OF UKRAINE
Keywords:
educational services, education market, market analysis, a higher education institution object education market, an education marketAbstract
This paper describes an analysis of market of educational services in higher education sphere of Ukraine. Partially analyzed the Law of Ukraine «About Higher Education» (2014). We defined concept of an object education market. The various approaches to define business education market of Ukraine. A proper division business education market. Singled 4 main groups of subjects of the educational market in higher education sphere in Ukraine. Detected concept of «university», «academy», «institute», «college». Considered in detail the characteristics of each subject education market and describes the role and impact of each entity in the market of educational services. At first separated new group of subjects of the educational market. The typology of higher education institutions in accordance with the Law of Ukraine «About Higher Education». Presented a graph, which shows the dynamics of the number of higher educational institutions of Ukraine for 2009–2014 academic years. Analyzed the number of higher educational institutions of Ukraine for 2009–2014 academic years. Describes the activities of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the Cabinet of Ministers of Ukraine. Considered authority of the Cabinet of Ministers of Ukraine. At first analyzed the activities of the National agency for quality assurance of higher education. Described a composition of the National agency for quality assurance of higher education. Accepted the State Inspection of educational institutions of Ukraine as a subject of the educational market in higher education sphere in Ukraine. Described activities of the State Inspection of educational institutions of Ukraine. Detected a concept of public unions and their role in the educational market Ukraine. Done appropriate conclusions to the above material.
References
Кузьмина Е. Е. Маркетинг образовательных услуг: учебное пособие для магистров / Е. Е. Кузьмина. – М.: Юрайт, 2012. – 330 с.
Дихтль Е. Практический маркетинг / Е. Дихтль, Х. Хершген. – М., 2006. – 217 с.
Пащенко О. В. Конкуренція на ринку освітніх послуг / О. В. Пащенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/18_NiIN_2007/Economics/22866.doc.htm.
Оболенська Т. Є. Маркетинг у сфері освітніх послуг: дис. … док. економ. наук: 08.06.02 / Т. Є. Оболенська. – Х., 2002. – 346 с.
Панкрухин А. П. Маркетинг образовательных услуг / А. П. Панкру-хин // Маркетинг в России и за рубежом. – 1997. – № 6. – С. 79–85.
Пашкус Н. А. Маркетинг образовательных услуг: учебное пособие / Н. А. Пашкус, В. Ю. Пашкус, М. П. Соловейкина, Л. В. Чебыкина; под. ред. Н. А. Пашкус. – СПб.: ООО «Книжный Дом», 2007. – 112 с.
Про вищу освіту: Закон України від 1 січня 2015 р.
Ольшанцева Т. О. Прогнозування тенденцій ринку освітніх послуг України / Т. О. Ольшанцева, І. Г. Брітченко // Збірник наукових праць Таврій-ського державного агротехнічного університету (економічні науки). – 2013. – № 3 (23). – С. 147. 9. Про затвердження Регламенту Кабінету Міністрів України: Постано-ва Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 950.
Ящук Т. А. Особливості функціонування ринку освітніх послуг в Україні / Т. А. Ящук [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/2080/1/Rynok_osvitnih_posluh_v_Ukraini.pdf.