SOCIAL RESPONSIBILITY OF BUSINESS ENTITIES: ACCOUNTING AND ANALYTICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-844X/2022-1-7Keywords:
social responsibility, social costs, non-financial reporting, management accountingAbstract
The article examines the problems of accounting and analytical support of social activity in modern conditions. It was determined that the key need is to understand the relationship between the indicators of expenses that are directed to the implementation of social initiatives and the financial result of the company. The lack of uniform approaches to the formation of reporting on social responsibility ensures inconsistency of indicators and makes it impossible to conduct a comparative analysis and understand the clarity of the directions of such activities for users. The opinion is substantiated that the accounting system should ensure the formation of quantitative and value indicators in the section of each direction of social activity: personnel; environment protection; Occupational Health; educational, artistic and cultural projects; charitable activity; development of regions; volunteering etc. Periodicity of submission and adherence to a clear standard form of social reporting will ensure the possibility of conducting a comparative analysis, and conducting a so-called social audit will give the analyst confidence in the reliability of the data provided in the reports. It is proposed to apply the concept of accounting with the involvement of the management accounting subsystem, and to clearly outline the source of funding of social costs. In particular, it is stated that there is a part of socially directed expenses that is mandatory and systematic, and there is a part that is carried out from time to time and is carried out at the initiative of the enterprise itself. An important characteristic of the latter is that they do not directly participate in the creation of added value, but are carried out in the order of its consumption, so their financing should be carried out in the process of distributing net profit. With this approach, it will be possible to combine quantitative and financial indicators to determine the volume and results of social activities, use budgeting mechanisms for their planning and forecasting.
References
Carroll A. B. A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review. 1979. Vol. 4(4). Р. 500. URL: https://www.researchgate.net/publication/230745468_A_Three-Dimensional_Conceptual_Model_of_Social_Performance
Swanson D. L. Addressing a theoretical problem by reorienting the corporate social performance model. Academy of Management Review. 1995. Vol. 20(1). P. 43–64. URL: https://journals.aom.org/doi/full/10.5465/amr.1995.9503271990/
Грішнова О. Соціальна відповідальність бізнесу: сутність, значення, стратегічні напрями розвитку в Україні. Україна: аспекти праці. 2010. № 7. С. 3–8. URL: http://surl.li/eaxfb/
Колот А. М. Корпоративна соціальна відповідальність: еволюція та розвиток теоретичних поглядів. Економічна теорія. 2013. № 4. С. 5–26. URL: http://surl.li/eaxef
Топішко І. І., Топішко Н. П., Галецька Т. І. Соціальна відповідальність підприємства в Україні: проблеми забезпечення та шляхи підвищення. Причорноморські економічні студії. 2016. Випуск 12–1. С. 95–99. URL: http://bses.in.ua/journals/2016/12-1_2016/23.pdf
Павликівська О. І. Управління соціально відповідальною діяльністю підприємств на основі концепції обліку та контролінгу (теорія, методологія, практика) : монографія. Тернопіль : ФОП Паляниця В. А., 2018. 405 с.
Концепція реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні на період до 2030 року схвалена розпорядженням Кабінету міністрів України від 24 січня 2020 року № 66-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text
Директива ЄС щодо розкриття нефінансової інформації та інформації про різноманітність (2014/95/ЄС). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0095&from=EN
Пацула О. І. Облік і контроль соціальних витрат підприємства. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук. Київ : КНТЕУ, 2008. 197 с. URL: http://surl.li/eaxdp
Carroll A. B. (1979) A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review. Vol. 4(4). Р. 500. Available at: https://www.researchgate.net/publication/230745468_A_Three-Dimensional_Conceptual_Model_of_Social_Performance
Swanson D. L. (1995) Addressing a theoretical problem by reorienting the corporate social performance model. Academy of Management Review. Vol. 20(1). P. 43–64. Available at: https://journals.aom.org/doi/full/10.5465/amr.1995.9503271990/
Hrishnova O. (2010) Sotsialna vidpovidalnist biznesu: sutnist, znachennya, stratehichni napryamy rozvytku v Ukrayini [Social responsibility of business: essence, meaning, strategic directions of development in Ukraine]. Ukrayina: aspekty pratsi. Vol. 7. P. 3–8. Available at: http://surl.li/eaxfb/ [in Ukrainian]
Kolot A. M. (2013) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: evolyutsiya ta rozvytok teoretychnykh pohlyadiv [Corporate social responsibility: evolution and development of theoretical views]. Ekonomichna teoriya. Vol. 4. P. 5–26. Available at: http://surl.li/eaxef [in Ukrainian]
Topishko I. I., Topishko N. P., Haletska T. I. (2016) Sotsialna vidpovidalnist pidpryyemstva v Ukrayini: problemy zabezpechennya ta shlyakhy pidvyshchennya [Corporate social responsibility in Ukraine: problems of provision and ways of improvement]. Prychornomorski ekonomichni studiyi. Vol. 12 1. P. 95–99. Available at: http://bses.in.ua/journals/2016/12-1_2016/23.pdf [in Ukrainian]
Pavlykivska O. I. (2018) Upravlinnya sotsialno vidpovidalnoyu diyalnistyu pidpryyemstv na osnovi kontseptsiyi obliku ta kontrolinhu (teoriya, metodolohiya, praktyka): monohrafiya [Management of socially responsible activities of enterprises based on the concept of accounting and controlling (theory, methodology, practice)]. Ternopil: FOP Palyanytsya V. A., 405 p.
Kontseptsiya realizatsiyi derzhavnoyi polityky u sferi spryyannya rozvytku sotsialno vidpovidalnoho biznesu v Ukrayini na period do 2030 roku, skhvalena rozporyadzhennyam Kabinetu ministriv Ukrayiny vid 24 sichnya 2020 roku № 66-r [The concept of implementation of state policy in the sphere of promoting the development of socially responsible business in Ukraine for the period until 2030]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text
Dyrektyva YES shchodo rozkryttya nefinansovoyi informatsiyi ta informatsiyi pro riznomanitnist (2014/95/YES) [EU Directive on disclosure of non-financial and diversity information (2014/95/EU)]. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0095&from=EN
Patsula O. I. (2008) Oblik i kontrol sotsialnykh vytrat pidpryyemstva [Accounting and control of social costs of the enterprise]. Dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya kandydata ekonomichnykh nauk. Kyiv: KNTEU, 197 p. Available at: http://surl.li/eaxdp