ПРО УХИЛЕННЯ ВІД ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8040/2023-4-10

Ключові слова:

адміністративна відповідальність військовослужбовців, правовий режим, воєнний стан, військова служба, законодавство, ухилення.

Анотація

Анотація. В статті розглянуто питання щодо адміністративного режиму воєнного стану, введеного Президентом України за згодою Верховної Ради України, що має вимушений характер і пояснюється воєнною агресією зі сторони Російської Федерації. Україна, яка сповідує принципи державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності, у короткі терміни прийняла ряд правових актів, що стали основою для захисту власної державності. Мобілізація до лав Збройних Сил України тисяч громадян спрямована на забезпечення кадрового резерву військових частин та інших формувань. Український народ за рік неоголошеної війни із Росією з гідністю і самопожертвою виконує конституційний обов’язок щодо захисту своєї країни. Водночас виникла потреба в правовому регулюванні особливостей несення військової служби в умовах воєнного стану та в бойовій обстановці. До таких особливостей належать: ухилення від військового обліку; ухилення від військової служби військовозобов’язаними, військовослужбовцями, резервістами в умовах воєнного стану; порушення військової дисципліни. Варто зазначити, що депутати Верховної Ради України у стислі терміни проголосували, зміни до чинного законодавства (кримінального, адміністративного, трудового), які мають сприяти підвищенню військової дисципліни серед військовослужбовців та прирівняних до них осіб. Так, посилена кримінальна і адміністративна відповідальність за порушення військової дисципліни. Серед нововведень щодо кримінальної відповідальності в умовах воєнного стану мова йде про невиконання наказів командирів (начальників) та вчинення інших протиправних дій кримінального змісту. Зауважимо, що аналіз внесених змін до Кримінального кодексу України, а також Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законодавчих актів в частині відповідальності військовослужбовців, потребує уточнень, що стосуються обмеження застосування судом пом’якшуючих обставин до військовослужбовців. Так, законодавці внесли зміни до статті 75 Кримінального кодексу України. Згідно з нею, не можна було призначати кримінальне покарання з іспитовим строком для осіб, які вчинили корупційні дії. На сьогодні цього не можна робити і щодо військовослужбовців. Це може означати, що військовослужбовців прирівняли до корупціонерів. Дискусійними залишаються питання щодо огляду військовослужбовців на предмет перебування під впливом алкогольних, наркотичних речовин та медичних препаратів, які впливають на увагу та швидкість реакції. Зазначимо, що огляд (на вплив будь-яких речовин) буде проводитись за допомогою спеціальних технічних засобів і тестів, вимоги до сертифікації яких відсутні. Крім того, огляд можуть проводити особи, які не мають спеціальної підготовки. У медичному закладі військовослужбовець може лише оскаржити результати такого огляду, який є підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності (що призводить до втрати військовослужбовцем частини грошового забезпечення). Разом з тим вжиті законодавцем зміни покликані з додержанням законності і справедливості покращити стан військової дисципліни серед військовослужбовців та прирівняних осіб в умовах воєнного стану.

Посилання

Закон України «Про оборону України». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1992. № 9. Ст. 106.

Закон України «Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію» від 21.10.1993 р. № 3543 – ХІІ : ips.ligazakon.net/dokument|T354300?an=1.

Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку проведення мобілізації» від 16 листопада 2022 року № 2739-ІХ. URL: https;zakon.rada.gov.ua/laws/card/2739-20.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / укл. О.Єрошенко. Донецьк : ТОВ «ГЛОРІЯ ТРЕЙД», 2012. 864 с.

Сучасна правова енциклопедія / О.В. Зайчук, О.Л. Копиленко, Н.М. Оніщенко (та ін.) за заг. ред. О.В. Зайчука; Ін-т законодавства Верхов. Ради України. Київ : Юрінком Інтер, 2010. 384 с.

Указ Президента України «Про загальну мобілізацію» від 03.03.2022р. № 2105-ІХ. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/65/2022#Text.

Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1992. № 27. Ст. 386.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів» від 30.12.2022 № 1487. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%BF#Text.

Конституція України: чинне законодавство станом на 05 січня 2021 р.: Офіц. текст, Київ : Правова єдність, 2021. 64 с.

Закон України «Про альтернативну (невійськову) службу». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1992. № 15. Ст. 188.

Наталія Торчевська. Мобілізація в Україні: які категорії громадян не підлягають призову. URL: fakty.com.ua/na/ukraine/20221122-mobilizacziya-v-ukraini-yaki-Katehoriyi-gromadyan-ne-pidlyagaytpzyzovu/.

Дисциплінарний Статут Збройних Сил України від 24 березня 1999 року № 551-ХIV. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/554-14#Text.

Кодекс України про адміністративні правопорушення. С. : ТОВ «ВВП НОТІС», 2022. 356 с.

Кримінальний кодекс України. С. : «ВВП НОТІС», 2020. 216 с.

Аналіз законопроєкту № 8271 щодо посилення відповідальності військовослужбовців в умовах воєнного стану. URL: https://nako.org.ua/research/analiz-zakonoprojektu-8271-shhodo-posilennyavidpovidalnosti-viiskovosluzbovciv-v-umovax-vojennogo-stanu.

Ухилення від мобілізації, 13 червня 2022. URL: https://legalaid.ua/ua/uhylennya-vid-mobilizacziyi/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС; ФІНАНСОВЕ ПРАВО; ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО