НАЦІОНАЛЬНА БЕЗПЕКА УКРАЇНИ В УМОВАХ ЇЇ ПОЛІТИЧНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ КРІЗЬ ПРИЗМУ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИХ ЗАСАД
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8040/2025-3-10Ключові слова:
адміністративно-правові засади, національна безпека України, органи публічного управління, політична влада, трансформаціяАнотація
У статті проаналізовано стан національної безпеки України в умовах її політичної трансформації крізь призму адміністративно-правових засад. Підкреслено, що саме адміністративно-правові засади органів публічного управління (особливо, якщо стратегія України – рух до Євросоюзу і НАТО з їх майже досконалими адміністративно-правовими відносинами в суспільстві) потребують докорінних змін.Зазначено, що конституційна модель державної влади, у якої владні повноваження кожного її органу повинні забезпечувати вплив один на одного, не створює умов для балансу й ефективної діяльності інститутів політичної системи загалом. Зауважено, що функції декількох інститутів політичної системи України в державному механізмі адміністративного управління та влади взагалі не визначені. Особливо це відчувається в умовах тривалої агресії Росії проти України, коли адміністративно-правові засади прийняття рішень не дають можливості діяти ефективно, швидко, оперативно, а також своєчасно реагувати на щораз нові виклики північно-східного сусіда. Вказано, що відсутність належного контролю, дієвого обліку позначається на ефективності багатьох органів публічного управління. Сьогодні адміністративно-правові відносини для досягнення означеної домінанти набувають украй актуального значення. Очевидно, що в тісному контексті з іншими правовідносинами. Зауважено про необхідність адаптації адміністративного права до воєнного сьогодення, післявоєнних часів відбудови зруйнованого, повернення біженців, облаштування життя на зовсім іншому рівні стосунків, зокрема адміністративно-правових відносин. Констатовано, що трансформація в процесі переходу суспільства до нової якості в умовах воєнного часу потребує бути більш рішучими не тільки у військово-політичній сфері, але й у сфері національної безпеки загалом. Нечіткі, неоднозначні адміністративно-правові засади діяльності органів публічного управління в такий період історії зовсім недоречні.
Посилання
Колодій А. На шляху до громадянського суспільства. Львів, 2002. 242 с.
Веніславський Ф. Проблеми української моделі організації державної влади. Конституційна реформа: експертний аналіз. Харків, 2004. С. 74‒75.
Фонд демократичні ініціативи ім. І. Кучеріва. Підсумки 2023 року: громадська думка українців. URL: https://dif.org.ua/article/pidsumki-2023-roku-gromadska-dumka-ukraintsiv (дата звернення: 09.07.2025).
Тихолаз А. Україна, яку ми не знайшли. Незавершений проект – одночасно надія та її крах. День. 2008. 23 вересня.
Міжнародний фонд «Відродження». Довіра до правоохоронців в Україні: соціологічне дослідження. URL: https://dif.org.ua/article/pidsumki-2023-roku-gromadska-dumka-ukraintsiv (дата звернення: 09.07.2025).
Центр Разумкова. Довіра до правоохоронних органів: соціологічне дослідження. URL: https://www.razumkov.org.ua (дата звернення: 09.07.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






