НАПРЯМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СИСТЕМИ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ НА ВІТЧИЗНЯНОМУ ФОНДОВОМУ РИНКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-844X/2022-2-1Ключові слова:
фондовий ринок, емітенти, професійні учасники, фінансовий моніторинг, фінансовий нагляд, цінні папериАнотація
У статті розглянуто теоретичні аспекти забезпечення системи фінансового моніторингу на українському фондовому ринку. Зокрема визначено, що система фінансового моніторингу, відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» це контроль, аналіз, нагляд за фінансовою діяльність на фондовому ринку, не лише професійних учасників, а й емітентів та інвесторів. Головними суб’єктами забезпечення системи фінансового моніторингу на вітчизняному фондовому ринку є: Національним банком України, правоохоронні органи, Міністерством юстиції України, Міністерством цифрової трансформації України, Державною служба фінансового моніторингу України, Державною службою фінансового моніторингу, Національним антикорупційним бюро України. Головне функція регулятора та наглядача покладена на Національну комісію з Цінних паперів та фондового ринку. Фінансовий моніторинг забезпечує нагляд та петеерівку фінансових суб’єктів на основі повідомлень, що надходять до НКЦПФР у електронному вигляді про можливі порушення законодавства або про підозрілі фінансові операції. Протягом 2017-2021 років головними суб’єктами системи первинного фінансового контролю були: депозитарні установи, інвестиційні компанії, страхові компанії, компанії з управління активами, У 2021 році загальна кількість повідомлень до Державної служби фінансового моніторингу про підозрілі фінансові операції пов'язані з цінними паперами була небанківських установ 21 394, що на 51 307 менше ніж у 2017 році. Протягом 2021 року НКЦПФР здійснила моніторинг 2301 фінансових звітів за 2020 рік поданих 2056 професійними учасниками ринків капіталу та 245 емітентами цінних паперів, цінні папери яких були допущені до торгів на фондових біржах, шляхом перевірки розкриття фінансової звітності та аудиторських звітів в інформаційній базі НКЦПФР та оприлюднення на власних веб-сайтах в частині, що стосується фінансової звітності та аудиторських звітів. Найбільше проблема щодо покращення системи фінансового моніторингу на фондовому ринку пов’язана з політичною та економічною ситуацією в країні.
Посилання
Дубина М. В. Роль системи фінансового моніторингу у розвитку ринку фінансових послуг. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2015. Випуск. 3 (33). С. 44–57.
Петрук О. М., Левківська К. Д. Особливості розвитку системи фінансового моніторингу. Вісник ЖДТУ. 2013. № 2 (64). С. 288–293.
Смагло О. Функціонування системи фінансового моніторингу в Україні. Економіка та суспільство. 2021. № 1. С. 26–28. DOI: https://doi.org/10.32782/2524- 0072/2021-26-28
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Офіційний сайт. Фінансовий моніторинг. URL: https://www.nssmc.gov.ua/activity/nahliad-za-rynkom/finansovyi-monitorynh/
Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Закон України № 361-IX, чинний, поточна редакція від 01.01.2022 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text
Dubina M. V. (2015) Rol sistemi finansovogo monitoringu u rozvitku rinku finansovih poslug. Problemi teoriyi tametodologiyi buhgalterskogo obliku, kontrolyu i analizu. Vol. 3 (33). P. 44–57. [in Ukrainian]
Petruk O. M., Levkivska K. D. (2013) Osoblivosti rozvitku sistemi finansovogo monitoringu. Visnik ZhDTU. Vol. 2 (64). P. 288–293. [in Ukrainian]
Smaglo O. (2021) Funkcionuvannya sistemi finansovogo monitoringu v Ukrayini. Ekonomika ta suspilstvo. Vol. 1. P. 26–28. [in Ukrainian]
Ofitsiinyi sait Natsionalnoi komisii z tsinnykh paperiv ta fondovoho rynku [National Commission on Securities and Stock Market]. Available at: https://www.nssmc.gov.ua/for-market-participants/profuchasnykam
Pro zapobihannia ta protydiiu lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, finansuvanniu teroryzmu ta finansuvanniu rozpovsiudzhennia zbroi masovoho znyshchennia [On Prevention and Counteraction to Legalisation (Laundering) of Criminal Proceeds, Terrorist Financing and Financing of Proliferation of Weapons of Mass Destruction]. № 361-IX (2019). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text